nieuws

Laserlicht wijst autorijder op afsluiting van de weg

bouwbreed

Bij werkzaamheden aan de weg kunnen plaatsnamen op bewegwijzeringsborden worden ‘doorgestreept’ met behulp van laserlicht. Hiermee behoort afplakken van bestemmingen tot het verleden, in elk geval bij kortdurend werk.

HOKA Verkeerstechniek, onderdeel van BAM Wegen, ontwikkelde het lasersysteem.
Een eerste praktijkproef met InstantSign is succesvol afgerond. Behalve grote
tijdwinst voor de aannemer leidt het systeem tot grotere veiligheid voor de
wegwerkers en tot minder hinder voor het verkeer. De wegwerkers hoeven niet
tweemaal de hoogwerker in om tape aan te brengen en te verwijderen. Het
laserlicht wordt vanaf een kar of een busje vanuit de berm op de borden gericht.
De lichtbundel streept de naam van de plaats die in verband met de werkzaamheden
tijdelijk niet bereikbaar is, met één druk op de knop door. De zichtbaarheid van
de geprojecteerde balk is volgens HOKA goed zichtbaar: overdag, ’s avonds en
onder verschillende weersomstandigheden. Bij de praktijkproef, die met groen
licht is uitgevoerd tijdens de tunnelsluitingen op de A73 bij Roermond, is aan
130 weggebruikers gevraagd hoe zij het laserlicht op de borden hadden ervaren.
De proef is uitgevoerd in samenwerking met Rijkswaterstaat Limburg, de provincie
Limburg en de gemeente Roermond. Gebleken is dat de betekenis van de
geprojecteerde strepen en kruizen goed overkomt. In een vervolg op de proef
worden de opmerkingen van de automobilisten meegenomen in de verdere verfijning
van het systeem. Zo gaven de weggebruikers aan dat wellicht beter voor rood in
plaats van groen licht kan worden gekozen.

Kleur

Inge van Baardwijk, die de proef namens BAM Infraconsult begeleidt, verklaart
dat het laserlicht uiteindelijk geel van kleur zal zijn, gebruikelijk voor
tijdelijke verkeersmaatregelen op de weg. “Geel geeft in de praktijk nog niet
het gewenste resultaat. Dat heeft te maken met golflengtes en reflecties en
dergelijke. Vandaar dat de proef met groen is uitgevoerd.” Rood is geen goede
kleur. “Automobilisten zouden bij een rood kruis kunnen denken dat ze er
helemaal niet mogen rijden.” HOKA en BAM Infraconsult werken aan een compleet
systeem voor de markt. Aspecten als wijze van bevestiging, robuustheid en
reflectie moeten nog verder worden uitgewerkt. Verder is het de bedoeling
software in te bouwen, zodat de laserinstallatie op afstand kan worden bediend.
Ook willen de BAM-bedrijven nog experimenteren met meer tekens dan alleen
strepen en kruizen. Gedacht wordt aan pijlen, letters en woorden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels