nieuws

Energie uit glazen ‘zonneweg’

bouwbreed Premium

Een wegdek uit glazen zonnepanelen maakt de elektriciteitsvoorziening minder afhankelijk van centrales

De Amerikaanse ontwikkelaar Scott Brusaw maakt zulke wegpanelen. Witteveen+Bos adviseerde eerder zonnewegen voor een project in Almere.
De panelen die Brusaw met zijn bedrijf Solar Roadways maakt, hebben drie lagen. De toplaag is zelfreinigend en gehard glas met een slipbestendig profiel. De tweede laag bevat onder meer zonnepanelen, leds voor lichtgevende belijning en een verwarmingselement dat de weg ijsvrij houdt. Alle leidingen zijn verwerkt in een bodemplaat.
Maarten Schäffner van Witteveen+Bos opperde de zonneweg voor de nieuwe wijk Almere Hout-Noord. Het plan ketste volgens hem af, omdat banden er te snel van zouden slijten en vanwege het veelvuldige onderhoud. “Het glas wordt snel vuil, waardoor het rendement vermindert.” Ook de verwachte kosten blijken een moeilijk te slechten obstakel.

Interessant

Schäffner noemt de constructie desondanks een interessante optie. “Wegen vormen het grootste oppervlak in een gemeente.” Als alternatief stelt hij voor busbanen en fietspaden uit te voeren met zonnepanelen. Die worden minder druk bereden zodat ze in elk geval minder snel vervuilen. Het blijft dan nog een vraag of de panelen in de praktijk net zoveel elektriciteit genereren als ze in theorie kunnen. “Op de weg liggen de panelen onder een te ongunstige hoek.”
Brusaw wil de ongunstige lichtinval compenseren met een zo groot mogelijk aantal panelen. De textuur van het oppervlak biedt volgens hem evenveel grip als asfalt. Met financiële steun van onder meer de Amerikaanse overheid en fabrikant General Electric heeft Brusaw de eerste prototypen gemaakt. Een handelsuitvoering van het paneel zal ruim 3,6 meter in het vierkant zijn en dagelijks minimaal 7600 wattuur elektriciteit opwekken. Brusaw schat de handelsprijs op ongeveer 7500 euro per paneel.
Het kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte CROW in Ede laat weten nog geen werk te maken van de zonneweg.

Reageer op dit artikel