nieuws

Elektrische meeneemheftrucks alternatief voor Kooiaap

bouwbreed

Met de TailTruck ontwikkelt Quickstra twee elektrische meeneemheftrucks. De kleine variant is een alternatief voor een Kooiaap die niet meer wordt gemaakt. Het grotere model is voor een marktsegment waarvoor nog geen Kooiaap voor gebouwd.

De W15 is de kleinste uitvoering van de TailTruck. Quickstra uit Culemborg ontwikkelde die als alternatief voor de meeloop-Kooiaap. “Die wordt nergens meer gemaakt”, zegt Willem Quickstra, “ondanks dat het een handige machine is gebleken.” De W15 weegt 900 kilo.
De grotere T15 is ontwikkeld om gesloten opleggers en containers te laden en te lossen. Een duidelijk verschil met de Kooiaap, vindt Quickstra. Die is vooral bedoeld voor het laden en lossen van open opleggers. De T15 moet een alternatief worden voor de combinatie van laadklep en pallettruck. De meeneemheftruck kost meer dan de combinatie, maar biedt volgens de fabrikant een betere ergonomie.
De T15 bestaat uit een onder- en een bovenwagen. De bestuurder rijdt in een dwarsgeplaatste stoel op de bovenwagen mee. Beide delen zijn met een haakarmconstructie met elkaar verbonden. “Evenals bij afzetcontainers”, legt Quickstra uit. Om de kans op schade te beperken, is de constructie ook even robuust uitgevoerd.
De gekoppelde voertuigen rijden als één geheel van en naar de vrachtwagen. De bovenwagen brengt zichzelf op de hoogte van de laadvloer, koppelt los en rijdt de vrachtwagen in. Teruggereden haken beide wagens weer in elkaar.
De besturing ‘communiceert’ met behulp van een soort CAN-bussysteem. “Dat ontwierpen we zelf omdat de beschikbare handelsproducten niet voldeden”, zegt Quickstra. De machine wordt elektrisch/hydraulisch aangedreven. Als energiebron gebruikt de machinebouwer accu’s van 24 volt. Het elektrische deel is nog niet helemaal naar de zin van Quickstra. “De uiteindelijke handelsuitvoering van de meeneemheftruck moet vijf keer achtereen een vrachtwagen kunnen laden en lossen voordat de accu’s weer moeten worden opgeladen.”
De T15 weegt inclusief accu’s 1400 kilo en kan een last van 1500 kilo verplaatsen. Een aangepaste versie van de machine moet 2000 kilo aankunnen. Het eerste handelsmodel komt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2011 op de markt. De prijs ligt tussen 15.000 en 18.000 euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels