nieuws

‘Zie het maar als maatschappelijk corvee’

bouwbreed

‘Zie het maar als maatschappelijk corvee’

Bij sponsoringverzoeken stelt Witteveen+Bos zich doorgaans terughoudend op. Toch spendeert het Deventer ingenieursbureau jaarlijks enkele tonnen aan niet-commerciële doelen. Om organisatie en medewerkers te verrijken, zegt algemeen directeur Harry Webers. Dat bedoelt hij dan niet in financiële, maar in maatschappelijke en persoonlijke zin.

Witteveen+Bos concentreert sponsoring op onderwijs en arbeidsmarkt, kunst en
cultuur en speciale projecten. Behalve geld, stelt het bureau ook ondersteuning
in natura beschikbaar. Medewerkers worden gestimuleerd zitting te nemen in
besturen van bijvoorbeeld zorg-, kunst- en onderwijsinstellingen. ”Zie het maar
als maatschappelijk corvee”, zegt Webers, die zelf om niet zijn diensten
aanbiedt aan onder meer de ouderenzorg en culturele instellingen. Door deze
dienstverlening raakt het personeel maatschappelijk meer betrokken en dat brengt
het niveau van de totale onderneming op een hoger peil, betoogt Webers.
”Ingenieursbureaus hebben een technisch imago. Mensen die er werken, worden
vaak gezien als ‘techneuten’. Door ons op andere gebieden dienstbaar op te
stellen, laten we zien dat we gewone mensen met brede interesses zijn. Dat zorgt
voor een betere relatie met de buitenwereld.” In dit beleid past ook de
sponsoring van de Deventer Schouwburg en de plaatselijke VVV. Het gaat
Witteveen+Bos vooral niet om een prominente vermelding op de sponsorlijst.
Webers: ”Grotere naamsbekendheid is natuurlijk leuk, maar meer naamsbekendheid
betekent niet automatisch meer werk. Wel zal men Witteveen+Bos anders gaan zien
en met andere thema’s associëren.”

Met algemene sportsponsoring heeft het bureau niet zoveel, wél met de
financiële ondersteuning van sportploegen van eigen medewerkers. Dat laatste
past bij het bedrijfs-DNA, meent Webers. Zoals de steun aan de schouwburg al
aangeeft, gaat veel aandacht uit naar kunst en cultuur. Sinds 1971 laat het
bedrijf elke vijf jaar een kunstwerk in opdracht maken zoals zeefdrukken, een
aardewerken tegel of een bijzonder fotoboek. Dit levert kunstzinnige
lustrumgeschenken op. Momenteel, vertelt Webers, werkt een beeldend kunstenaar
aan een bronzen object. ”Dit ter gelegenheid van ons 65-jarig bestaan in
2011.” Witteveen+Bos heeft in de loop der jaren zowel de eigen gebouwen als de
stad Deventer met fraaie kunstwerken verrijkt. ”In 2001 heeft Jan Snoeck het
metershoge keramisch kunstwerk ‘Dialoog’ ontworpen, dat voor een van onze panden
staat. We hebben het aan de gemeente Deventer aangeboden. Het is ook in het
klein uitgevoerd als lustrumgeschenk”, aldus Webers. Eveneens in 2001 werd de
Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek ingesteld. Winnende kunstenaars worden
beloond met 15.000 euro, een expositie en van het eigen oeuvre worden 10.000
boeken gedrukt. ”De prijs”, zegt Webers, ”gaat over de verschillen en de
overeenkomsten tussen de kunstenaar (de rechter hersenhelft) en de ingenieur (de
linker hersenhelft). Bovendien prikkelt de prijs de creativiteit van onze
medewerkers en stimuleert het de innovatie.” Dit resultaat weegt voor het
bureau zo zwaar dat sommige sponsorbijdragen ondanks de tegenzittende
conjunctuur onlangs zijn verhoogd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels