nieuws

Torenkraan in Den Bosch verzakt door te licht uitgevoerde fundering

bouwbreed

Een te licht uitgevoerde fundering lijkt de oorzaak van het verzakken van een torenkraan in het centrum van ‘s-Hertogenbosch.

Dinsdagavond werden in allerijl tientallen woningen ontruimd langs de bouwput
voor het Stedelijk Museum en het Noordbrabants Museum in het centrum van Den
Bosch. De 45 meter hoge kraan begon vroeg in de avond aan één kant vervaarlijk
te hellen. Een uur na middernacht meldde aannemingscombinatie De Bonth van
Hulten en Stam de Koning (werkmaatschappijen van Volker Wessels) dat de situatie
stabiel was. Toch duurde het toen nog bijna vier uur voor de kraan was
ontmanteld en de 150 omwonenden weer terug konden naar hun woningen. De
torenkraan was van de Duitse firma Wilbert en werd geleverd door Lammers
Bouwmaterieel. Dezelfde combinatie was betrokken bij het ongeval bij de
Rotterdamse Parktoren in de zomer van 2008, waarbij de kraanmachinist om het
leven kwam. Maar directeur Anton van Loon van de brancheorganisatie BMWT
benadrukt dat de twee zaken in de verste verte niet vergelijkbaar zijn. “Hier is
de kraan niet in het geding, maar de fundering van de kraan. En dat is expliciet
de verantwoordelijkheid van de hoofdaannemer. Dat was altijd al zo, maar dat
hebben we naar aanleiding van het ongeval bij de Parktoren nog eens benadrukt in
een aangescherpt protocol.”

Akkoord

Alle bouwpartijen zijn daarmee akkoord gegaan, zodat daarover volgens Van
Loon weinig discussie bestaat. De kraanverhuurder levert de lasten waar de
fundering aan moet voldoen, de aannemer zorgt ervoor dat de fundering die
belasting aankan. Ongeacht of het een torenkraan is met een onderwagen, met een
grote ring met ballastblokken aan de voet of een kraan gefundeerd op ingestorte
ankers. In 2002 vond in Cuijk een ongeval plaats met een torenkraan door een
fout in de fundering. Daarbij kwamen twee mensen om het leven en raakte één
zwaargewond. In de rechtszaak die volgde, werd de aannemer vrijgesproken. De
constructeur werd verantwoordelijk gehouden voor de te lichte fundering en werd
veroordeeld tot een boete van 25.000 euro. Volgens de Bossche website Bastion
Oranje werd de kraan dinsdagochtend aangevoerd, Hij werd gemonteerd met hulp van
een mobiele kraan van Van Riel. Twee kraanbouwers waren na vijven nog bezig met
het opzetten. Zij zaten in de giek en ontwaarden een helling. De machinist
meldde van de grond dat de kruisfundering zo’n 30 centimeter scheefstand
vertoonde. Overwogen is de kraan recht te vijzelen.

De kraan was een Wilbert WT300, met een gieklenget van 65 meter, een
capaciteit van 16 ton en een haakhoogte van 41,7 meter. Dat meldt Dorien Wietsma
van Volker Wessels. Voor de kraan is een speciaal veiligheidsplan ingediend. Dat
deelplan is goedgekeurd door de gemeente. Over de inhoud van het deelplan kan
Wietsma geen mededelingen doen. In een brief aan de bewoners rond de bouwplaats
laat Dorothé Gevers van de gemeente ‘s-Hertogenbosch weten dat voorlopig geen
nieuwe kraan wordt geplaatst. Eerst wordt een gedegen onafhankelijk onderzoek
verricht. De gemeente verwacht dat het onderzoek voor de jaarwisseling wordt
afgerond. De rest van de bouwwerkzaamheden gaat gewoon door.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels