nieuws

Hakron springt in gat op markt van metselwerkondersteuningen

bouwbreed

Hakron stapt onder de naam Certacon in de markt van metselwerkondersteuningen. De onderneming uit Nunspeet springt in het gat dat het twee weken geleden failliet verklaarde BAT Continental achterlaat.

Hakron had al enkele oud-medewerkers van BAT aangenomen, onder wie een aantal
engineers. “We hadden in directiekringen al langer het plan om ons met
verankering bezig te gaan houden”, zegt Pascal van Herk, commercieel directeur
van Hakron. “Toen BAT failliet ging, besloten we een deel van het personeel, dat
na het faillissement werkloos dreigde te raken, over te nemen. Tevens zijn we in
overleg met de curator over overname van delen van BAT Continental. Het gaat dan
voornamelijk om voorraden.” BAT Continental is een in 1969 opgerichte specialist
in gevelverankering, die in 2009 circa 7 miljoen omzette. Het bedrijf is vooral
bekend als producent en leverancier van het BAT Anker, een metalen
houtverbinder. Van Herk: “BAT is een bedrijf met een goede naam en degelijke
producten. Helaas heeft een zeer zware kostenstructuur, in een tijd dat de
omzetten in de bouwnijverheid onder druk staan, het bedrijf de nekslag gegeven.”

Zelfstandig bedrijf

Hakron springt alsnog in het gat dat BAT achterlaat. Onder de naam Certacon
gaat het bedrijf uit Nunspeet metselwerkondersteuningen en borstweringssteunen
produceren en verkopen. De naam is een samentrekking van het Latijnse woord
Certa (betrouwbaar) en constructies. Certacon wordt een zelfstandig bedrijf
binnen de Hakron-groep. Het bedrijf zal de Nederlandse en Belgische markt
bedienen. Wouter ten Caat, tot voor kort directeur bij BAT, gaat de onderneming
leiden. Hij wordt hierin ondersteund door het directie-team van Hakron. De
Hakron-groep heeft, de werknemers van Certacon meegerekend, circa zeventig
personeelsleden. Over de eerste opdrachten wordt druk onderhandeld. “We zijn
bezig met een tiental opdrachten met een gezamenlijke waarde van zo’n 500.000
euro, en hebben de verwachting in korte tijd het marktaandeel dat BAT
Continental had te kunnen evenaren.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels