nieuws

‘Beton meer inpassen in totale keten’

bouwbreed

De betonbranche moet beton blijven produceren, maar het product meer inpassen in de totale keten

De Betonvereniging zal daartoe meer samenwerken met aangrenzende organisaties en kennis verspreiden via het web en de sociale media.
Dat zegt Hans Ramler, voorzitter van de Betonvereniging, in zijn Jaarrede op de Betondag in Rotterdam.
“We blijven beton produceren, maar het wordt belangrijk om het product in te passen in de keten van bedenken, ontwerpen, bouwen en exploiteren. We zullen minder vanuit het materiaal en de specificaties vertrekken en meer vanuit het vinden van een oplossing, dus minder vanuit het product en meer vanuit dienstverlening.” De voorzitter benadrukt echter dat hij geen polarisatie wil tussen technici en managers. Het gaat om de samenwerking.
Volgens Ramler heeft beton een steeds groener imago, hoewel de maatschappij dat nog onvoldoende waardeert. “Daaraan moet beslist worden gewerkt. Er is geen enkele reden om beton af te serveren als niet duurzaam. Op wereldschaal zijn de voorraden grondstoffen voor beton zeer groot; van uitputting is geen sprake. Beton wordt in de praktijk bovendien voor honderd procent hergebruikt en de betonindustrie neem grote hoeveelheden reststoffen op, onder meer van hoogovens en elektriciteitscentrales.” De relatief hoge CO2-emissie van beton noemde Ramler niet.

Innovaties

De Betonvereniging kan bij uitstek blokkades van innovaties wegnemen, stelt Ramler. “Door een platform te bieden voor het vormen van ideeën, agenderen van innovaties en ontwikkelen en verspreiden van kennis. Dat is de kern van ons werk.”
Hij noemt het Xbloc van Delta Marine Consultants (een handelsnaam van BAM Infraconsult) als voorbeeld van een in Nederland geblokkeerde innovatie. Ramler zegt dat naast de wet- en regelgeving de aanwezigheid van talrijke algemeen managers belemmerend kan werken. “We doen er goed aan innovaties van onderop te stimuleren”, stelt hij.
Hoewel het aanbieden van opleidingen op vakinhoudelijk gebied de kerntaak blijft, kan de Betonvereniging ook bijdragen aan het inpassen van de betonbranche in de keten. “Wij willen duidelijke impulsen geven aan de programmering van de kennisagenda. De basis daarvoor is op onze strategische conferentie gelegd”, aldus Ramler. “Het samenwerken met aangrenzende organisaties wordt belangrijker. We willen de relevante kennispartners met elkaar verbinden.”
Ramler zegt verder dat nieuwe generaties hun kennis anders ontwikkelen dan de voorgaande. De Betonvereniging zal daarom meer gebruik maken van het web en de sociale media.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels