nieuws

Vlucht weg uit het krakende systeem

bouwbreed

De bouwsector heeft geen kaas gegeten van personal branding

Hierdoor worden kansen gemist om creativiteit te stimuleren en om echt trots
te zijn op de bouwsector, meent Menno Lammers. Als je aan mensen vraagt: “wie is
volgens jou een personal brand binnen de bouwsector?”, dan blijft het
angstvallig stil. Na wat gepiep er geknars worden Anne-Marie Rakhorst en Rem
Koolhaas genoemd. Waarom geen dikke waslijsten met namen, hoe kan dit in een
sector waar duizenden mensen werkzaam zijn?

Kritiekloos

Vanaf het moment dat we gaan studeren om uiteindelijk te gaan werken in de
bouwsector, worden we geïndoctrineerd. Dit door het op een systematisch en
eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de
bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Zoals moeder kip met haar
kroost, leren we hoe we wormen moeten pikken, hoe we moeten kakelen en
fladderen. De ambitie om een adelaar te worden, wordt beantwoord met : “een
adelaar hoort tot de lucht, zoals wij tot de aarde behoren, wij zijn maar
kippen”. Weg intrinsieke motivatie, weg ambitie en weg dromen. Daarnaast zijn
mensen zich vaak onvoldoende bewust van eigen kunnen en mogelijkheden. Mensen
worden, meestal met de beste bedoelingen, klein gehouden door hun omgeving. Hoe
vaak krijgen je niet te horen dat het moeilijk of hoogst riskant is om jouw
leven om te gooien, om ontslag te nemen en / of voor jezelf te beginnen? De
wereld is alleen wel veranderd. Op dit moment heeft de bouwsector te maken met
een politieke aardverschuiving, klanten en opdrachtgevers blijken niet zo trouw
als we dachten dat ze waren, marktposities staan onder druk, reputaties
sneuvelen en veel bouworganisaties gaan over de kop. Mensen die zich afhankelijk
hebben gemaakt van het oude systeem missen nu de boot, verliezen hun markt,
klanten en werk. Gelukkig is er ook een keerzijde: op tal van fronten vliegen
mensen – vooral de nieuwe generatie – uit het krakende systeem en zoeken hun
eigen weg. Door bewust bezig te zijn met personal branding -het ontdekken,
zichtbaar maken en versterken van je talenten en onderscheidende waarde om meer
energie, plezier en succes in je werk te realiseren (bron: www.tomscholte.com) –
zal je maatschappelijke waarde toenemen. Dit betekent onder andere dat je
werkzaamheden voor het grootste deel moeten bijdragen aan je persoonlijke
doelen. Hiervoor is ook het maken van een persoonlijk marketingplan van belang,
wat wil je betekenen voor iemand anders en wat zijn je ambities? Maak jezelf
daarnaast niet afhankelijk van enkele individuen of organisaties. Denk in
markten, dit maakt je flexibeler en onafhankelijker. Laat ook zien wat je
gerealiseerd hebt en waarvoor mensen je kunnen benaderen. Wees authentiek,
consistent, onderscheidend, vasthoudend en vooral zichtbaar.

Zelfgekozen doel

Bij personal branding gaat het er niet om een BN’er te worden, maar om je
eigen, zelfgekozen doel te bereiken. Voor organisaties geldt dat personal
branding veel effectiever kan zijn om de omzet van medewerkers te verhogen dan
de gemiddelde commerciële training. Het zorgt ook voor meer zelfregie. Waarmee
het weer past in de hedendaagse visies op het aansturen van professionals.
Personal branding is niet alleen toepasbaar voor het individu, maar kan ook als
HR- en marketingtool gebruikt worden door organisaties. ‘Be a brand’, creëer
meer maatschappelijke waarde en wees trots op jezelf. En op de bouwsector.

Menno Lammers
Procesmanager Vernieuwing Bouw

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels