nieuws

Technische snufjes maken nieuwbouw aantrekkelijker

bouwbreed

Technische snufjes in een nieuwbouwhuis kunnen het verschil maken om tot aankoop over te gaan

Neem een voorbeeld aan de auto-industrie, stelt Maurice van Sante, Bij aankoop van een nieuwe auto laat de koper zich immers voor duizenden euro’s verleiden met innovatieve gadgets.
Het automatisch sluiten van de achterdeur bij het afsluiten van de voordeur is zo’n technisch snufje dat bij de huidige kwakkelende woningverkoop nieuwbouw kan upgraden en een streepje voor kan geven op bestaande bouw. De invoering van elektronische voorzieningen in woningen blijft zich echter traag ontwikkelen. Uit onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat slechts een kwart van de installatiebedrijven dit ziet als belangrijke groeimarkt voor de komende jaren.
Jarenlang werden nieuwbouwwoningen als zoete broodjes verkocht. Ontwikkelaars besteedden weinig aandacht aan de wensen van de klant omdat de woningen toch wel van de hand gingen. De recessie heeft daar echter verandering in gebracht. Zowel de verkoop van bestaande als van nieuwe woningen ligt momenteel op een laag niveau.
Op Funda staan meer dan 200.000 bestaande woningen te koop: een enorm aanbod. De consument hoeft ze niet van een tekening te kopen en de huizen komen vaak binnen afzienbare tijd vrij.
Hoe zorg je er als projectontwikkelaar nu voor dat die woonconsument toch voor jouw nieuwbouwwoning kiest waarvan hij de sleutel vaak pas 1,5 jaar na aankoop overhandigd krijgt? Technische snufjes, bekend onder de naam domotica, kunnen de potentiële koper verleiden. Te denken valt aan centrale deurvergrendeling, automatisch sluitende ramen bij regen en via de mobiele telefoon de oven laten voorverwarmen. Met deze snufjes is nieuwbouw relatief eenvoudig uit te voeren en kan zo duidelijk meerwaarde geven ten opzichte van bestaande bouw.
Domoticasystemen worden echter vooral toegepast in dure villa’s en in huurwoningen voor senioren die zelfstandig willen blijven wonen en alternatieven zoeken voor het bejaardenhuis. Een spreek/luisterverbinding en een oproepsysteem met een zorginstelling, bewegingssensoren en automatische licht aan- en uitschakeling kunnen dit mogelijk maken. Domotica vergroot het leefcomfort van ouderen en verlicht de zorgbehoefte.
In het omvangrijke middensegment is domotica echter nog een vrij onbekend fenomeen maar kan daar juist als extra verkooptool worden gebruikt.

Gadgets

Technische snufjes kunnen in de autobranche consumenten over de streep trekken om voor een bepaald model te kiezen. Nieuwe gadgets maken in auto’s ook een duidelijk verschil tussen tweedehands en nieuw. Consumenten besteden duizenden euro’s aan op afstand bedienbare deurontgrendelaars, navigatie-, audio- en veiligheidssystemen.
Domotica kan dit onderscheid ook maken in de woningmarkt. Het past echter dikwijls niet in de seriebouw, waar de architect vaak niet op de hoogte is van de vele mogelijkheden en de (hoofd) aannemer in belangrijke mate bepaalt wat er gebeurt. De installateur krijgt zo nog onvoldoende ruimte om de wensen van de klant uit te voeren. Domotica kan voor een consument ook het verschil maken om te kiezen voor een nieuwbouwwoning.
Senior econoom bij ING Economisch Bureau,
Amsterdam

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels