nieuws

‘Mkb moet commerciëler gaan denken’

bouwbreed

De Aannemers Vereniging Metselwerken (AVM) roept op tot een Deltaplan voor het midden- en kleinbedrijf

Voorzitter Henk Klein Poelhuis geeft de overheid de schuld van het totaal vastlopen van de woningmarkt.

Klein Poelhuis ergert zich aan het feit dat de overheid weliswaar de promotie van mkb’ers op de agenda heeft staan, maar in de praktijk de grote ondernemingen de hand boven het hoofd houdt. Immers bij aanbestedingen strijkt het grootbedrijf met de projecten. “De grote overheidsinvesteringen redden voor de komende jaren de opdrachtportefeuilles van de grote aannemers. Voor het mkb-bedrijf is niet veel meer voorhanden dan de tijdelijke maatregel om het btw-tarief op onderhoud te verlagen.
De voorzitter van de AVM waarschuwde op de jaarvergadering van de AVM in Eemnes de bouwers niet al te veel energie te stoppen in het steun zoeken bij de overheid. Effectiever is om zelf de handen uit de mouwen te steken. En dat niet blindelings. “Er worden kamikazeachtige pogingen ondernomen om het werk binnen te slepen. Onder de kostprijs werken komt regelmatig voor. Het gevolg is dat bij de bedrijven het vet op te botten verdwijnt, kasstromen opdrogen en de vermogenspositie verslechtert. Dat kan niet eindeloos doorgaan.”
Volgens Klein Poelhuis zien veel aannemers zich meer als ambachtsman dan ondernemer. Die opstelling verandert wat hem betreft zo snel mogelijk. “We moeten ons richten op de kansen, open staan voor verandering en innoveren. Er is voor het mkb een gigantische markt in het duurzaam en energie-efficiënt renoveren van bestaande gebouwen. Die markt is groter dan de gehele nieuwbouw.”

Energierekening

Klein Poelhuis houdt de aannemers voor dat Jan Modaal nu al eens per twaalf jaar een volledig nettojaarinkomen betaalt aan het nutsbedrijf. “Door de stijgende prijzen en milieuheffingen zal dat binnen beperkte tijd eens in de acht tot tien jaar worden. Dan is de energierekening een groter probleem dan de betaling van huur of hypotheek.”
De voorzitter van de AVM ziet als grote uitdaging om – al dan niet in ketens – oplossingen te vinden om de 7 miljoen woningen in Nederland energievriendelijker te maken. Innoveren is hem niet genoeg. Te vaak blijft dat steken in eenmalige oplossingen. Winst is pas te behalen uit veelvuldig toepasbare slimme concepten.
“Wij bouwers moeten de duurzaamheidsvraag van corporaties en consumenten zelf aanjagen. Van de politiek valt niet veel te verwachten. Helaas zit de commercie nog niet in de genen van onze sector. Jarenlang kwam het werk vanzelf onze kant op. Commercieel denken is in de bouw een nog onontgonnen goudmijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels