nieuws

Liefde voor woningbouwgaat burgers door de maag

bouwbreed

Het inflatiegevoel bij de burger vertoont veel grotere schommelingen dan de werkelijke geldontwaarding. Vooral de ervaringen bij de dagelijkse aankopen kunnen de stemming lelijk bederven.

Bouwers en makelaars houden de consumentenstemming van het Centraal Bureau voor de Statistiek nauwlettend in de gaten. In oktober verbeterde het humeur van -14 tot -10. Nog steeds diep onder het vriespunt. De vraag naar woningen trekt dan ook maar mondjesmaat aan. Toch vat het bedrijfsleven hoop. De burgers worden stilaan minder kopschuw voor grote investeringen, zo blijkt uit de cijfers.
Hoofdeconoom Michiel Vergeer van het CBS denkt dat mensen vooral gevoelig zijn voor de prijsstijgingen van de dagelijkse boodschappen. Gek eigenlijk. Slechts 11,3 procent van de uitgaven gaat naar voedingsmiddelen uit supermarkten en speciaalzaken. Daar komt nog bij dat de prijzen van het voedsel afgelopen dertien jaar iets minder zijn gestegen dan de inflatie.
Vooral na de invoering van de euro op 1 januari 2002 raakten de burgers van slag. Terwijl de inflatie een stevige daling inzette, liep de gevoelsinflatie hoog op. Hetzelfde verschijnsel trad op tijdens de in 2008 losgebarsten supermarktoorlog. Aannemers hebben duidelijk baat bij een bescheiden inflatiegevoel. De liefde van de burgers voor de bouw gaat immers door de maag.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels