nieuws

Houten lamellendak R’dam CS krijgt vorm

bouwbreed

De glazen overkapping van het nieuwe Centraal Station in Rotterdam is logistiek gezien een huzarenstukje. Houten gelamineerde liggers dragen het transparante dak. Zij liggen op relatief korte afstand van elkaar en zorgen daardoor voor schaduwwerking op de perrons.

Deze week plaatsten medewerkers van GLC houtconstructies BV de eerste zestien houten gelamineerde liggers. Het ontwerp van Benthem Crouwel Architekten voorziet in onder andere een nieuwe glazen overkapping op elk perron, in totaal zo’n 30.000 vierkante meter dakvlak.
Elke glazen kap van circa 200 meter rust op 12,60 meter hoge Y-vormige stalen kolommen en een houten gelamineerde draagconstructie in bijpassende transparante grijstint.
“Een houten lamellendak op een station is komt niet vaak voor”, stelt technisch commercieel directeur ing. Hans van der Grinten van GLC. Het bedrijf uit Duiven is verantwoordelijk voor de complete engineering, levering en montage van de houten dakconstructie.
Deze constructie is opgebouwd uit 1,30 meter hoge en 14 centimeter dikke liggers die 24 meter overspannen. De elementen hebben niet alleen een dragende functie maar fungeren tevens als zonwering. “De liggers staan op een hoh-afstand van 2,70 meter. Doordat ze relatief dicht op elkaar staan, ontstaat in feite één groot lamellendak dat ook voor schaduwwerking op de perrons zorgt. Tussen de liggers komen stalen kipsteunen zodat een mooi lijnenspel ontstaat.”
Begonnen is aan de zuidkant van het station waar een grote doorgang komt. Eind dit jaar moet de eerste fase van de overkapping gereed zijn. Dan volgen de overige vijf spoorbakken met perrons. Op elk perron monteert de houtconstructiespecialist 89 liggers. “We zijn hier zeker nog anderhalf tot twee jaar in de weer.”
Volgens Van der Grinten is het vooral een “logistieke uitdaging. Al het materiaal moet via het spoor worden aangevoerd en vanuit de spoorbak worden gemonteerd. De montage kan alleen tijdens een buitendienststelling plaatsvinden. Komende zaterdag brengen we de volgende acht liggers aan.” Om de montagetijd op de locatie te minimaliseren worden de in België geproduceerde liggers eerst naar Barneveld getransporteerd. Daar worden ze voorzien van stalen goten en een dragende frameconstructie voor het glas.

Kolommen

De liggers zijn met precieze CNC-gestuurde apparatuur geproduceerd en afgewerkt. De toegestane tolerantie bedraagt slechts 5 tot 10 millimeter. Het monteren van zo’n 2 ton wegende ligger vergt gemiddeld een uur. Op de bouwlocatie worden ze aan elke kant op zes punten door en door aan de staalconstructie gebout. Vervolgens brengt Licotec de glazen dakkapconstructie aan.
In totaal monteert GLC 623 stuks dakliggers en kolommen, omgerekend circa 2162 kubieke meter gelamineerd hout. Alleen aan de noordkant rust de kap zowel op stalen als gelamineerde houten kolommen.
Naast de overkapping worden in opdracht van ProRail nog twee nieuwe stationshallen gebouwd. Hoofdaannemer TBI Mobilis hoopt in 2013 de laatste hand aan het station te leggen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels