nieuws

‘Duitse schilder makkelijker te vinden dan Nederlandse’

bouwbreed

‘Duitse schilder makkelijker te vinden dan Nederlandse’

De samenwerkende bouwuitzendbureaus Duoflex, Halkers en Gromada richten hun pijlen na hun fusie in april op vakmensen uit voormalig Oost-Duitsland. “Het vinden van goede Nederlandse schilders is lastiger dan het vinden van goede Duitse schilders”, merkt directeur Caspar Jansen van moederbedrijf HalDu Groep.

De markt voor bouw- en techniekdetacheerders lijkt weer aan te trekken,
zegtCaspar Jansen. “We hebben een moeilijke tijd achter de rug. Dat begon bij de
val van Lehman Brothers in 2008, toen merkten we het gedonder in de glazen al.
2009 Werd vervolgens een heel moeilijk jaar. Nu zijn de aanvragen weer aan het
binnenkomen. Het zou het eerste teken van herstel kunnen zijn, al blijft
voorspellen moeilijk.” Door de fusie willen de drie uitzendbureaus de bouw- en
installatiebedrijven beter kunnen bedienen. Inmiddels hebben de gezamenlijke
uitzendbureaus een pool van zo’n driehonderd uitzendkrachten: betontimmerlieden,
afbouw- en renovatietimmerlieden, schilders, metselaars, stukadoors,
pijpfitters, cv-monteurs en lassers. De uitzenders vissen voornamelijk uit de
vijver van TBI. Opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld Croon, Wolter en Dros, Hvl,
Koopmans Bouw, ERA Contour en JP van Eesteren. Maar ook grote bouwers als Dura
Vermeer en Van Wijnen doen ook regelmatig beroep op de uitzenddiensten. De
specialisatie van de uitzendbureaus: vakkrachten van over de grens. Goede
techneuten uit Portugal bijvoorbeeld, en bouwvakkers uit het oosten van
Duitsland, waar minder werk voorhanden is. “Dat zijn mensen van het type niet
zeuren, brood verdienen”, zegt Jansen. En zoals bekend “pünktlich en gründlich”.
Het kijken over de grens naar vakmensen is nodig, stelt de
detacheringsdirecteur. “Het vinden van een goede Nederlandse schilder is
lastiger dan het vinden van goede Duitse schilder.” Jansen anticipeert ook op de
snel toenemende uitstroom van vakkrachten uit de sector door de vergrijzing,
maar ook de opdrogende instroom van nieuw talent baart hem zorgen. “We moet nu
als een bok op de haverkist zitten. Wanneer de vraag naar vaklieden straks
losbarst, moeten we er klaar voor zijn.” Als de Duitsers op Nederlandse
projecten geplaatst worden, komen ze niet op een sjofele camping terecht,
verzekert de uitzenddirecteur. “Nee, we verzorgen de jongens wel. Ze moeten 600,
700 kilometer afleggen om hier te werken, de huisvesting moet dan in orde zijn.
’s Ochtends moeten ze uitgeslapen zijn voordat ze aan het werk gaan, als je drie
hoog op een stapelbed ligt, lukt dat niet. Wat gij niet wilt dat u geschiedt,
doe dat ook een ander niet. Bungalowparken of pensions zijn dan beter. Een plek
waarvan je zegt: zo zou ik ook willen wonen als ik uitgezonden ben.”

Taal

Niet alle aannemers zitten overigens te springen om “buitenlanders”, weet de
HalDu Groep-voorman. “Dat komt nog steeds voor. Taal is een barrière. Technisch
Duits is iets anders dan vakantie-Duits. In dat geval worden Nederlandse
vaklieden op het project gezet of er gaat een Nederlands sprekende EU-burger
mee.” De detacheringsbaas vindt het belangrijk dat de opdrachtgever persoonlijk
contact heeft met het uitzendbureau. “We spelen kort op de bal. Bij de eerste
dag van een uitzendkracht op de bouwlocatie, gaat er altijd iemand van ons mee.
Soms doe ik dat zelf, en soms gaat ook een van mijn twee collega-directeuren,
Hans en Danny van Hal, mee. Dan gaat het zo: ‘Dit is Jan. Jan, dit is de
uitvoerder. Probeer er samen een succes van te maken.’ Zowel de uitzendkrachten
als de opdrachtgevers waarderen deze persoonlijke betrokkenheid.” Voordeel van
Duitse vakmensen is volgens Jansen dat ze getuigschriften hebben waarop
duidelijk beschreven is hoe gekwalificeerd ze zijn. “Misschien heeft dat wel
meer waarde dan de Nederlandse diploma’s.” De uitzendkrachten zijn over het
algemeen geen zzp’ers. “We hebben liever medewerkers die met onze pet op
werken.” Zzp’ers zijn vaak minder loyaal, die vliegen van de ene opdracht naar
de andere. De uitzendkrachten zijn bijvoorbeeld leerlingen die op zoek zijn naar
leerlingplaatsen, vaklieden met jarenlange ervaring, maar ook personeel dat net
ontslagen is en weer aan de slag wil. “Opdrachtgevers zijn doorgaans tevreden
over ons”, zegt Jansen. Al slaan de uitzendbureaus ook wel eens de plank mis.
“Wij koppelen ook wel eens verkeerde kandidaten aan verkeerde opdrachtgevers.
Maar dat wil niet zeggen dat ze bij andere opdrachtgevers niet goed zouden
passen. We hebben in ieder geval veel goede referenties. Opdrachtgevers
waarderen bijvoorbeeld ons ondernemerschap enenthousiasme. Daar ben ik erg trots
op.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels