nieuws

D66 Leiden geeft verzet tegen aanleg Rijn-Gouwelijn op

bouwbreed

D66 in Leiden geeft het verzet tegen de aanleg van de Rijn-Gouwelijn op. De partij hoopt wel dat op basis van een milieueffectrapportage een andere variant het zal winnen.

De partij legt zich neer bij het advies van een speciale adviescommissie onder leiding van Boele Staal, die Leiden aanraadde vooral mee te werken aan de aanleg van de omstreden lightrailverbinding. Niet alleen was het volgens de commissie, “onwenselijk” dat de gemeente zou afzien van medewerking aan het project. Ook bleek afzien van deelname aan de lijn juridisch niet haalbaar, omdat het vorige college dit in 2008 al had toegezegd.
Het plan voor de provinciale verbinding van Gouda naar Leiden en Katwijk stond op losse schroeven sinds D66 bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart de grootste partij in Leiden werd. De partij had in de campagne de nadrukkelijke belofte gedaan de aanleg van de lijn te annuleren. De partij stelt nu open te staan voor overleg met de provincie over alternatieve routes voor de lightrailverbinding. Dit wil D66 doen in een milieueffectrapportage (MER) die de provincie zal laten maken. De voorkeur gaat dan uit naar verdubbeling van het spoor tussen Gouda en Leiden waar dan sprinters zullen rijden en vanaf Leiden CS een tram naar Katwijk.
Zowel de provincie Zuid-Holland als de Universiteit Leiden had de gemeente al gedreigd met juridische stappen wanneer de Rijn-Gouwelijn er niet zou komen, omdat Leiden af zou zien van deelname aan het project. Over het ambitieuze project wordt al jaren gesteggeld.
Het oude Leidse gemeentebestuur heeft zich lange tijd verzet tegen de verbinding door het hart van de stad, maar ging uiteindelijk akkoord met een compromis over de route. In 2007 hield de gemeente een referendum over de komst van de lijn. Een ruime meerderheid van de bevolking was toen tegen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels