nieuws

‘Bliksemgenerator’ schoont lucht rond wegen Eindhoven

bouwbreed

Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven wil de luchtkwaliteit verbeteren rond druk gebruikte verkeerslocaties. Universitair docent Bert van Heesch van de TU Eindhoven doet volgend voorjaar met zijn ‘bliksemgenerator’ mee aan een proef.

De bliksemgenerator is een onderdeel van de corona-techniek. Die wordt beproefd in de Dommeltunnel in Eindhoven. Met “een regen van minibliksems” worden daar fijn stof en stikstofoxiden verwijderd uit de tunnellucht. Eerdere proeven voor andere toepassingen hebben volgens Van Heesch afdoende bewezen dat de techniek werkt. De Dommeltunnel is een fietstunnel nabij de TU die voor de proeven wordt gevuld met onder meer uitlaatgas.
Van Heesch bouwde de bliksemgenerator met ingenieursbureau Oranjewoud en aannemer HMVT, een dochter van Oranjewoud. De metingen in de Dommeltunnel duren minimaal een week. “De berekeningen moeten uitwijzen of de bestaande installatie is op te schalen”, zegt Van Heesch.
Met een grotere installatie willen Van Heesch, Oranjewoud en HMVT een proef uitvoeren in een overkapt deel van een autosnelweg. Van Heesch zou de installatie het liefst inzetten voor de gestapelde verkeerstunnel die het consortium Avenue2 gaat bouwen in Maastricht. Rijkswaterstaat heeft er volgens hem nog weinig belangstelling voor. “Die wil de luchtkwaliteit alleen maar met juridische middelen verbeteren.”
De Eindhovense installallatie is volgens Van Heesch de enige in zijn soort. Japanse onderzoekers passen de techniek volgens hem inmiddels ook toe. “Die installatie is echter alleen bedoeld om fijn stof te verwijderen.” De Nederlandse installatie heeft een capaciteit van 2000 kubieke meter lucht per uur.

Onderdeel

De bliksemgenerator zou een onderdeel kunnen worden van de HD Clean Tunnel. “Het enige gecombineerde luchtreinigings- en energieterugwinningssysteem voor tunnels en wegoverkappingen”, claimt Ton Hauzer van UC Technologies. Dit bedrijf uit Zaltbommel ontwikkelde het concept met onder meer Dura Vermeer, Oranjewoud en Peutz. Op een bijeenkomst in Driebergen van de Nederlandse Stichting Luchtverontreiniging rekende Hauzer voor dat het systeem de tunnellucht voor meer dan 99,9 procent schoonmaakt. De kosten schat hij op ruim 5 miljoen euro per tunnelmond. Rijkswaterstaat wilde aanvankelijk de techniek beproeven maar zegde onlangs af.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels