nieuws

‘Bijbouwen in Randstad hard nodig’

bouwbreed

De honderden miljoenen extra die het nieuwe kabinet wil investeren in infrastructuur, komen goed van pas bij de groeiende mobiliteit in de ruime Randstad

Topman Jan Hendrik Dronkers zet naast bouwen in op benutten. Opweg naar het
Nationaal Wegencongres 2010 in Nieuwegein stond ook de topman van
Rijkswaterstaat in de file. ”Dat voelt toch een beetje als een nederlaag”,
moet hij toegeven ten overstaan van tweehonderd bezoekers. Komend jaar verwacht
hij een piek in de wegenbouw. Eind dit jaar hoopt Rijkswaterstaat 371 kilometer
op te leveren en eind volgend jaar nog eens 241 kilometer. “Bijbouwen is
onvermijdelijk met het oog op de groeiende mobiliteit. Vooral in de Zuidvleugel
van de Randstad en Brabant knelt het op de langere termijn. Als we nu vol
inzetten op bouwen en benutten moeten we blij zijn als we de files beheersbaar
weten te houden”, houdt Dronkers zijn publiek voor. De topman verwacht dit jaar
dat bijna 10 procent van de files wordt veroorzaakt door wegwerkzaamheden. “We
hameren enorm op het voorkomen van hinder voor de automobilist, maar we doen
gewoon heel veel tegelijk.” De eerste resultaten van de dertig spoedwetprojecten
zijn zeer positief, presenteerde de dienst gisteren. Zowel Rijkswaterstaat als
de markt ervaart dat het mogelijk is samen te werken zonder dat een project
helemaal is dichtgetimmerd. Inmiddels zijn zeventien van de dertig projecten in
uitvoering en volgt de rest op korte termijn. De korte tendertijd, waarbij ook
de projectteams zijn beoordeeld op samenwerking, krijgt zeker navolging.

Mkb

Dronkers is groot voorstander van het meewegen van kwaliteit bij de
aanbesteding. Hij verwacht dat de toepassing van de economisch meest voordelige
aanbieding binnen een paar jaar zal stijgen van de huidige 50 procent naar 90
procent van alle aanbestedingen van Rijkswaterstaat. Hij bestrijdt dat het mkb
vaker buiten de boot valt bij de opdrachten. “Twee derde van de projecten is
kleiner dan 45 miljoen euro . Maar het is waar dat het accent ligt op bundeling
en ketenintegratie. Wie die boot mist, kan het in de toekomst wel vergeten.”

Reageer op dit artikel