nieuws

Bescherming baanwerkers ondermaats

bouwbreed

De veiligheidsinstructie van baanwerkers schoot tekort ten tijde van een dodelijk ongeluk in 2009 langs de metro in Amsterdam-Zuid.

Dat constateren minister Eurlings en de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)
in antwoord op Tweede Kamervragen. De internetmodule “Veiligheid langs de
metrobaan” werd door het GVB, projectbureau Noord-Zuidlijn en de hoofdaannemer
gebruikt als verplichte veiligheidsinstructie van de baanwerkers. Zonder bewijs
van deelname konden medewerkers niet aan de slag. Het internetexamen is daarvoor
echter niet bedoeld. “Deze internetmodule is bedoeld voor incidentele bezoekers
aan het baanvak. Voor de eerste bewustwordingsstap. Niet voor baanwerkers”,
bevestigt een woordvoerder van ProRail. “De aannemer is verantwoordelijk voor de
instructie van spoorwerkers, niet wij.” In een onderzoek naar een incident,
waarbij een baanwerker in 2009 bij de metro in Amsterdam-Zuid om het leven kwam,
constateert IVW dat aannemer en opdrachtgevers tekortschoten bij de invulling
van de veiligheidseisen, voornamelijk doordat de ondernemingen te veel waarde
hechten aan het internetexamen. Vragensteller Tweede Kamerlid Charlie Aptroot
(VVD), houdt de bedrijven verantwoordelijk. “Ik ben voor zo min mogelijk
regulering, maar als blijkt dat het heel erg misgaat, moet je bedrijven wel
kunnen aanspreken op een fatsoenlijke toets. Dit is schijnveiligheid, dan kun je
nog beter niets doen.”

Gemakzuchtig

Hij noemt het ‘nogal gemakzuchtig’ van zowel het bedrijfsleven als IVW als
Verkeer en Waterstaat. “Ik wacht even tot er een nieuwe minister is aangetreden,
maar dan ga ik zeker aan de slag met een vervolgactie.” ProRail is vooralsnog
niet van plan iets te veranderen aan het huidige internetexamen, maar start voor
de zekerheid wel een onderzoek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels