nieuws

Spoorwissels sneeuwvrij door bodemwarmte

bouwbreed

Door meer vermogen te installeren zijn de wissels op het Nederlandse spoor volgens Fred Verbon van Movares gemakkelijk sneeuw-proof te maken. Het kan nog duurzaam ook, door gebruik te maken van bodemwarmte.

Nee, hij verkneukelde zich niet toen het spoorverkeer eind december vastliep
door vastgevroren wissels. Hoewel hij zijn geesteskind, de Icesolution, graag
meer ziet toegepast in Nederland, is volgens Fred Verbon van Movares de politiek
nu aan zet om te bepalen hoe betrouwbaar het spoor moet zijn. Wat natuurlijk
niet verhindert dat de deuren bij Movares wijdopen staan voor iedereen die
interesse heeft in de wisselverwarmer op basis van aardwarmte.

Waarom zijn nog niet alle wissels uitgerust met een
Icesolution?

“Hij is nog maar een paar jaar beschikbaar en hij is natuurlijk niet goedkoop.
Sterker, het is zo’n beetje de duurste van alle beschikbare wisselverwarmers.
Maar daar staat tegenover dat je met 20% van de energie toekunt. Je benut immers
de warmte uit de bodem. Zodra je dergelijke kosten gaat meewegen over de
levensduur valt de rekensom al een stuk gunstiger uit. Zeker als het om
nieuwbouwsituaties gaat waarbij bijvoorbeeld nog geen elektriciteits- of
gasleiding naar de wissels is aangelegd. Want dat kan ook flink in de papieren
lopen.”

Wat ging er precies mis bij al die zogenaamd verwarmde wissels?
“In de eerste plaats is er te weinig vermogen geinstalleerd. Wij hebben
de Icesolution na uitvoerig onderzoek ontworpen op een sneeuwval van 6
centimeter per uur. Daar heb je per wissel zo’n 900 watt thermisch vermogen voor
nodig. De meeste in Nederland gebruikte wisselverwarmers komen niet verder dan
de helft van dat vermogen. Ongeacht of ze werken op elektriciteit of op gas.”

En dat verhaal van die uitwaaiende vlammetjes?
“Dat betreft de wisselverwarmingen uitgerust met een gasbranderpijp. Dat zijn er
op het totale bestand van 8900 wissels in Nederland toch al gauw een paar
duizend. Daar zit naast de wissel een gasbuis, een brander met een elektrische
ontsteker. Probleem is dat de vlam soms uitwaait als een trein passeert. De
ontsteking blijkt gevoelig voor stof en vuil en dan bestaat ook nog het gevaar
dat de zuurstoftoevoer geblokkeerd raakt door sneeuw. Dan doet de
wisselverwarmer het ook niet.”

Toch maar allemaal aan de Icesolution dan?
“Er zijn ook gasgevoede systemen die werken met een warmtewisselaar. Daarbij
wordt de warmte opgewekt in een soort CV-ketel naast het spoor. Die hebben die
problemen niet. Maar ze verbruiken veel meer energie dan de Icesolution. De
eerste exemplaren in een emplacement bij Lelystad werken al jaren probleemloos.
Ook in Spanje en Duitsland zijn goede ervaringen met het systeem. Hij is heel
bedrijfszeker.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels