nieuws

Soepele montage composietbrug

bouwbreed

Meegeïnjecteerde houten balken maken het gemakkelijk het nieuwe composietdek voor de Catharinabrug in Voorschoten te monteren. Hopelijk klappert het ook minder dan het oude houten dek.

Aannemersbedrijf Damsteegt legde de composietplanken in één ochtend op hun plaats op de oorspronkelijke houten liggers.
De planken van 2,5 bij 11 meter, net zo lang als de brug breed, wegen niet meer dan 1200 kilo en konden met een kleine kraan worden geplaatst. Om de volgende plank te kunnen plaatsen, reed de kraan steeds over de nog los liggende planken. Inmiddels zijn alle planken vastgezet met hoekstalen aan de houten liggers. De bouwer van de composietplanken, Lightweight Structures, injecteerde expres hardhouten balken mee in de composietplanken. De hardhouten balken bieden houvast aan de houtdraaibouten.
De dekplanken van vezelversterkte kunststof komen in de plaats van 25 jaar oude azobe-balken afgewerkt met een laag bitumen. Die planken waren hard aan vervanging toe. De dragende liggers verkeerden volgens directeur Gerrit Damsteegt van het aannemersbedrijf uit Meerkerk wel in opvallend goede staat. “Daar viel helaas geen meerwerk te behalen”.
De gemeente Voorschoten koos voor composietplanken vanwege de verwachte lange levensduur. Mocht de draagconstructie het zo lang niet meer uithouden, dan kunnen de platen gemakkelijk worden verwijderd om een nieuwe draagconstructie aan te brengen. De opdrachtgever eiste wel dat de brug, die een woonwijk ontsluit, stiller zou worden dan zijn voorganger. De oude dekplanken klapperden en veroorzaakten veel overlast. Damsteegt legde daarom eerst dikke neopreenstrips op de dragende liggers, voordat de dekplanken daarop kwamen.
De planken zijn afgewerkt met een slijtlaag van epoxy, ingestrooid met steentjes. In de bedrijfshal in Meerkerk heeft de aannemer uitvoerig geëxperimenteerd totdat de meest geschikte epoxysoort was geselecteerd. Met trekproeven op een meegeleverd proefstuk werd de beste variant geselecteerd. “Het proefstuk dat niet op het scheidingsvlak bezweek maar waarvan de huid van de composietconstructie het begaf, werd uitverkoren”, licht Damsteegt toe. Ook doorstonden de dekplanken de belastingsproef met een vrachtwagen die was beladen tot meer dan 45 ton, goed.
De Catharinabrug gaat vrijdag weer open voor verkeer. Hij is dan vijf dagen afgesloten geweest voor al het verkeer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels