nieuws

Rekeningrijden of extra wegenmiljarden

bouwbreed Premium

Als het nieuwe kabinet niet aan kilometerheffing doet, zijn tientallen miljarden extra euro’s nodig voor infrastructuur. Dit stelt het Planbureau van de Leefomgeving (PBL) dat gisteren een bundel aan adviezen over het leefklimaat overhandigde aan de ministers Huizinga (VROM) en Verburg (landbouw). Veel meer dan aannemen konden zij niet vanwege hun demissionaire status. ‘Het is aan het nieuwe kabinet.’ Ervan uitgaande dat die regering midden-rechts wordt, zadelt het PBL Rutte, Wilders en Verhagen op met ‘nieuwe moeilijke feiten’. Sterker nog: volgens het ‘nationale instituut voor strategische beleidsanalyses op het gebied van milieu, natuur en ruimte’ hebben de drie politieke leiders helemaal geen keus. Hoewel bekend is dat in elk geval twee van de drie geen vurig voorstander zijn van rekeningrijden, maakt het PBL er geen geheim van dat dit de enige manier is om de bereikbaarheid in Nederland op te schroeven. Beprijzen van mobiliteit is volgens hem de meest doelmatige manier om te zorgen voor minder files en tegelijkertijd voor een schoner milieu. Meer infrastructuur aanleggen kan wel, ziet het PBL, maar dat helpt alleen als het nieuwe kabinet met tientallen miljarden extra over de brug komt. En hoewel de drie onderhandelaars niet misselijk worden van extra investeringen in infra zijn die tientallen er niet. Overigens constateert het PBL verder dat de concurrentiepositie van de Randstad verslechtert. Vooral qua innovatie en bereikbaarheid blijft de agglomeratie achter bij Parijs, Milaan en Antwerpen. Bovenal concludeert het PBL dat de kwaliteit van de leefomgeving onder druk staat door de crisis.

Reageer op dit artikel