nieuws

Natte kunstwerken van voor 1940 slijten en rotten eerder

bouwbreed Premium

Nationale natte kunstwerken (bouwwerken in het water) die voor 1940 zijn gebouwd, brengen extra risico’s met zich mee.

Staalconstructies slijten eerder en betonnen pijlers rotten sneller. Dat blijkt uit een eerste inventarisatie van minister Eurlings. Hoe groot het probleem precies is, wordt in 2013 pas duidelijk. Tot die tijd moeten nog tachtig tot negentig dijken, sluizen, gemalen, bruggen en stormvloedkeringen worden onderzocht. Dat is 50 tot 60 procent van het totaal. Uitgebreid onderzoek is nodig, omdat natte kunstwerken zelden op elkaar lijken. Eurlings laat niet los welke bouwwerken al onder de loep zijn genomen. Wel geeft hij aan dat Rijkswaterstaat de waargenomen schade tegen relatief lage kosten kan aanpakken.
Oud-staatssecretaris (Water) Huizinga vermoedde vorig jaar zomer al onderhoudsachterstanden bij waterbouwwerken. Ze startte een grootschalig onderzoek. Toen al voorspelde ze dat het inspecteren onder water lastig zou worden en dat het complete onderzoek even op zich zou laten wachten.

Reageer op dit artikel