nieuws

Kunststof dwarsligger is alternatief voor hout en beton

bouwbreed Premium

Ruim veertig jaar gaat de kunststof dwarsligger van VoestAlpine mee; dat is ruim vijf keer zo lang als de onbehandelde houten dwarsliggers die momenteel onder spoorstaven worden gelegd, meldt het onderhoudsbedrijf uit Hilversum. De spoorwegspecialist presenteert de kunststof dwarsligger donderdag.

Volgens zegsman Wouter Lampe is VoestAlpine de eerste die kunststof
dwarsliggers in de praktijk beproeft. Het bedrijf werkt samen met fabrikant
Lankhorst uit Sneek. Die maakt de dwarsliggers uit herverwerkte kunststof.
Lankhorst maakt van hetzelfde materiaal ook steigerpalen voor de watersport. In
de dwarsliggers zit een stalen wapening. Aan het eind van de levensduur kunnen
de dwarsliggers volgens Lampe weer opnieuw worden verwerkt. Lankhorst maakt de
kunststof dwarsligger in vier varianten. De eerste is identiek aan het houten
model. De tweede is een holle uitvoering met een genopte onderkant voor meer
zijwaartse weerstand. De derde dwarsligger bestaat uit segmenten die aan elkaar
worden gekoppeld tot een grote(re) lengte. De laatste is speciaal ontwikkeld
voor montage op bruggen. Houten dwarsliggers werden in het verleden
geconserveerd met creosootolie. Dat middel is schadelijk gebleken voor het
milieu en mag om die reden niet meer worden gebruikt. Zonder deze conservering
is een houten dwarsligger na zeven tot acht jaar weer en wind zover vergaan dat
die moet worden vervangen. Ongeveer de helft van alle dwarsliggers onder de
Nederlandse spoorwegen is van hout.

Reageer op dit artikel