nieuws

Slijpwagon Speno mag onder voorwaarden weer rijden

bouwbreed Premium

Onder strikte voorwaarden mogen ProRail en BAM Rail de slijptrein van Speno weer inzetten op Nederlands spoor. Dat bevestigt de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW).

ProRail mag niet meer ‘last-minute’ de planning met de slijptreinen
veranderen. Ook mag de Speno-trein die normaliter wordt bediend door speciaal
opgeleide buitenlandse machinisten niet meer op eigen kracht naar een andere
werkplek rijden over in dienst gesteld spoor. In die situatie wordt zij als
wagon getrokken door een locomotief met een Nederlandse machinist. Op die manier
zitten er niet twee anderstaligen in de bok, maar één Nederlander die het
baanvak ook kent. “Dat voorkomt communicatieproblemen”, verklaart Chantal
Bijkerk namens de IVW. De Nederlandstalige werktreinbegeleider of pilot moet in
de locomotief erachter plaatsnemen bij de machinist van Speno. De extra
locomotief heeft volgens haar ook voorzien van een ATB-systeem (Automatische
Treinbeïnvloeding). De inspecteur verhoogt het toezicht op ritten en personeel.
Aanleiding is het ongeval in Stavoren begin vorige week, waarbij een Speno-trein
door een stootblok en een winkel reed. Die trein werd bestuurd door een
Italiaanse machinist, vergezeld van een Nederlandse werktreinbegeleider.

Reageer op dit artikel