nieuws

Hoge dieselprijs nekt transporteurs

bouwbreed Premium

De tarieven die wegvervoerders in rekening brengen voor bouwtransport blijven achter bij de stijgende kosten

Vooral de dieselprijzen hangen transporteurs als een molensteen om de nek.
Veel transporteurs maken zich grote zorgen over de toekomst, omdat ze de
gestegen kosten in de huidige marktomstandigheden nauwelijks durven
doorberekenen. Daardoor zijn de rendementen slecht,
meldt Transport en
Logistiek Nederland (TLN)
in zijn conjunctuurbericht over het
tweede kwartaal van dit jaar. Het bouwverkeer volgt de trend van slinkende
bedrijvigheid in de bouw. De omzet liep verder terug. Voor bouwmaterialen komt
de omzetdaling op 3,9 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009, in
het grondverzet is dat 3,6 procent, in het kiepautovervoer 2,9 procent en in het
materieelvervoer zelfs 6,7 procent.

Trendbreuk

In andere sectoren trekt het vrachtautovervoer juist weer flink aan. Hierdoor
komt de omzet in het wegtransport per saldo uit op een plus van 3 procent ten
opzichte van het tweede kwartaal van 2009. Dat is een trendbreuk: voor het eerst
in twee jaar verminderde de omzet ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De
bedrijvigheid nam flink toe in zowel het binnenlandse als het internationale
vervoer. Ondanks de gemiddelde kwantitatieve plus daalt het vertrouwen van de
sector in de markt. Veel ondernemers betwijfelen of het herstel doorzet.
Bovendien blijken de marges, signaleert TLN, “flinterdun”. Ten opzichte van het
tweede kwartaal van 2009 werd diesel 16 procent duurder. Omdat de brandstof
zorgt voor 25 procent van de totale kosten in het vrachtvervoer, hakt zo’n
stijging er flink in. Aangezien de wereldeconomie flink groeit, vooral in
opkomende markten, groeit ook de vraag naar olie. Daardoor kunnen de prijzen nog
verder stijgen. De overcapaciteit in met name het bouwtransport houdt de prijzen
laag. In andere sectoren neemt de overcapaciteit af en in bepaalde deelmarkten
signaleert TLN alweer een tekort. Daar zijn – voor de aanbieders – betere
prijzen te verwachten.

Krimpen

Bedrijven blijken zich vooral aan de marktdip te hebben aangepast door het
personeelsbestand te krimpen. Het overschot aan materieel bleef vaak in huis. De
groeiers zoeken daarvoor nu weer personeel. Veel bouwmaterieel blijft voorlopig
onbemand.

Reageer op dit artikel