nieuws

NMa maakt brochure over prijsafspraken

bouwbreed Premium

Van onze redactie.

Signalen van verdacht gedrag op een rij gezet
De kartelpolitie waarschuwt inkopers in een heldere brochure voor prijsafspraken en samenspanning in de bouwsector.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) krijgt nog regelmatig signalen van verdacht gedrag uit de bouwsector, bevestigt de woordvoerder van de NMa. “De bouw is nu geen specifiek aandachtsveld meer, maar we krijgen nog wel tips over verdachte praktijken bij aanbestedingen. Denk aan de zaak in Limburg. Veel aanbestedende diensten komen met vragen waar ze niet helemaal de vinger achter krijgen, maar met sterke vermoedens dat ‘iets’ niet klopt. Voor hen hebben we op een rij gezet waar op te letten en wanneer de schoen echt wringt”, zegt woordvoerder Barbara van der Rest van de NMa.
Als marktpartijen samenspannen en prijsafspraken maken, betalen opdrachtgevers over het algemeen te veel. Rond de bouwfraude becijferde de Commissie Bouwfraude indertijd dat 15 procent teveel is betaald. Geld dat in de zakken van marktpartijen is verdwenen, maar dat vooral is verspild aan inefficiency en weinig innovatie.
De NMa constateert drie relatief veelvoorkomende vormen van ‘bid-rigging’. Bij biedonderdrukking of terugtrekking spreken partijen onderling af niet in te schrijven, zodat de ander van succes is verzekerd. Bij overbieding of schijnbieding schrijven ondernemingen bewust hoger in. En bij rotatiesystemen of marktverdelingen verdelen marktpartijen de (regionale) koek onderling en komen om beurten aan bod.
Wees alert op contact net voor de inschrijfdatum van een aanbesteding, waarschuwt de kartelpolitie. Vooral als inschrijvingen veel op elkaar lijken, is dat een aanwijzing voor prijsafspraken. Alertheid is ook geboden bij terugkerende patronen of een term of typefout die in verschillende inschrijvingen terugkomt.
Verdachte signalen rond de inschrijfprijs zijn bijvoorbeeld een onverklaarbaar groot verschil tussen de winnaar en de overige inschrijvers. Het is ook vreemd als inschrijvers regelmatig meedingen, maar nooit winnen. Of als winnaars grotedelen van het contract in onderaanneming geven aan concurrenten. Alertheid is ook geboden als de prijzen consequent lager uitvallen als één bepaalde aanbieder meedoet.

Reageer op dit artikel