nieuws

Kom op zeg!

bouwbreed Premium

Ik citeer: “Alleen op echt gewilde plekken wordt nog verkocht

Pas nog twintig nieuwbouwwoningen in De Pijp. Ze liggen er dan met slaapzakken voor de deur”, zegt de Amsterdamse woningbouwregisseur Bob van der Zande”. 1500 andere nieuwbouwwoningen van corporaties en ontwikkelaars blijven in Amsterdam onverkocht. De productie zakt daar dit jaar tot een derde in. Natuurlijk is er vraaguitval vanwege de crisis. Banken zijn voorzichtiger geworden en geven minder ruimhartig hypotheken. Potentiële kopers kijken de kat uit de boom en stellen beslissingen uit. Het is -en dat heb ik de afgelopen maanden vaker gesteld – nodig de vraag te stimuleren. Maar daarmee hebben we het probleem van het aanbod niet opgelost. Er zijn woningen gebouwd waar woonconsumenten eigenlijk helemaal niet enthousiast van worden. Sterker nog, het zijn woningen waar menigeen van denkt: mwah, laat maar. Woningcorporaties zouden dan ook de huidige crisis moeten benutten om samen met woonconsumenten aan de tekentafel te gaan staan. Niet eerst met stedenbouwkundigen en architecten, nee, eerst met de toekomstige bewoners. Zou het niet mooi zijn als corporaties van de sociale koopsector een onderscheidend woningmarktsegment maken. Daar is de woonconsument richtinggevend. Daar wordt optimaal met zijn woonwensen en belangen (vooral ook financieel) rekening gehouden. Door zo de sociale koopsector weer een fris nieuw gezicht te geven (droomwoningen van kopers met een bescheiden inkomen) kunnen corporaties tegelijk poetsen aan hun imago. Jeremiëren over de markt is voor zielenpoten. Kom op, zeg!

Adviseur Andersson Elffers Felix
Utrecht

Reageer op dit artikel