nieuws

Dag van de bouw toont maatschappelijk belang sector

bouwbreed Premium

Meer dan honderdduizend bezoekers worden morgen verwacht tijdens de Dag van de Bouw.

Dan staan de deuren van 240 bouwplaatsen open voor alle belangstellenden. Van
dagjestoeristen tot werkzoekenden. Op plekken waar buitenstaanders omwille van
de veiligheid normaliter niet welkom zijn, is het zaterdag dringen geblazen. De
ervaring leert dat de belangstelling voor de Dag van de Bouw enorm is. Ongeacht
of het gaat om gigantische bouwplaatsen zoals de stationslocaties in Rotterdam
en Lelystad of om meer bescheiden bouwterreinen zoals het appartementencomplex
aan de Gasthuisstraat in Kaatsheuvel alwaar 56 huurappartementen worden gebouwd.
Vorig jaar waren er 240 bouwlocaties open en kwamen er ruim 115.000 bezoekers op
af, vertelt Theo Scholte woordvoerder van Bouwend Nederland, dat de dag samen
met haar leden organiseert. Gemiddeld bijna vijfhonderd per bouwproject. Komende
zaterdag gaan er veertig bouwplaatsen meer open. Bouwend Nederland houdt daarom
rekening met zo’n 20.000 bezoekers extra. Mogen zij het werk gewoonlijk niet
betreden om risico’s te vermijden, zaterdag hoeft niemand zich ongerust te maken
over zijn veiligheid. “Op de meeste bouwplaatsen wordt tijdens de Dag van de
Bouw niet gewerkt. Bezoekers worden rondgeleid door medewerkers van de betrokken
bedrijven, waar dat nodig is wordt gezorgd voor veiligheidshelmen, maar op de
meeste plekken, zijn die overbodig.”

Veiligheid

Marian Weij, die vanuit Mobilis verantwoordelijk is voor de coördinatie van
rondleidingen op de bouwplaats van het Centraal Station in Rotterdam, maakt zich
al evenmin zorgen. “In overleg met ProRail wordt het publiek rondgeleid. En
daarbij zorgen we er natuurlijk voor dat de bezoekers niet naar gevaarlijke
plekken gaan of dat ze zich in allerlei bochten moeten wringen om een bepaalde
plaats te bereiken.” Carolien Visscher, haar collega, die de rondleidingen op
station Lelystad regelt: “We hebben de route vooraf gelopen met een
veiligheidsdeskundige van ons bedrijf. En de bezoekers gaan straks op pad met
een begeleider. We vragen ze stevig schoeisel aan te trekken. En we laten hen
een helm en een veiligheidshesje dragen, zodat ze goed zichtbaar zijn. Kinderen
moeten aan de hand worden gehouden. Daar wordt op gelet. We vragen de bezoekers
geen rode kleding te dragen omdat treinmachinisten daarvan kunnen schrikken.”
Ook op de locatie in Kaatsheuvel waar Pepping Bouw een appartementencomplex
bouwt, moeten de bezoekers een veiligheidshelm dragen, vertelt een woordvoerster
van de onderneming. “Als je een bouwplaats betreedt, is dat sowieso verplicht.
Daar zijn we streng in, ook tijdens de Dag van de Bouw.” Met al die maatregelen
om risico’s uit te sluiten, lijkt het erop dat het doel van de open dag is te
demonstreren, hoe veilig de bouw is. Dat is echter slechts een aspect, legt
Bouwend Nederland woordvoerder Scholte uit. De voornaamste reden voor de sector
om carte blanche te geven is een toelichting te geven op de maatschappelijke
betekenis van de bouwwereld. Weliswaar worden mensen vrijwel dagelijks
geconfronteerd met het werk van aannemers maar doordat bouwplaatsen veelal
schuil gaan achter veiligheidshekken, is een groot publiek niet op de hoogte van
wat er zich allemaal afspeelt. “Zo kunnen we, om eens iets te noemen, omwonenden
laten zien wat er het lawaai veroorzaakt dat hen ’s morgens vroeg wekt.”
Daarnaast is het ook belangrijk om jonge mensen die voor de keuze van een beroep
staan, te laten zien wat bouwen inhoudt. De sector verwacht na de recessie weer
volop mensen nodig te hebben. En in de praktijk blijkt dat die moeilijk te
vinden zijn. “We juichen het dan ook toe dat scholen van de gelegenheid
gebruikmaken om met groepen leerlingen langs te komen. We hopen dat ze daardoor
een helder beeld krijgen van het werk in onze sector. Wat overigens niet
betekent dat er overal stands komen te staan met wervende folders.”

Reageer op dit artikel