nieuws

Testrijden met robuuste Volvo FMX-truck

bouwbreed Premium

Testrijden met robuuste Volvo FMX-truck

De nieuwe FMX-truck, die Volvo tijdens Bauma introduceerde, is speciaal voor de bouwsector bedoeld. Om die reden kreeg hij niet alleen een robuuste uitstraling, maar ook een op zware terreinomstandigheden toegeruste bouwwijze en rijgedrag. Tijdens de deze weken te houden internationale FMX rijtestdagen in Zweden kunnen journalisten uit een twintigtal europese landen zelf testen of de claims van Volvo stand houden.

De FMX is een versterkte versie van de succesvolle serie FM-trucks. De FM
werd aangepast om onder meer extreme bouwomstandigheden z’n werk te doen, van de
modderige bouwplaatsen in de lage landen tot de steile en stenige wegen in
buitenlandse groeven. Een dergelijke steengroeve met hellingen tot 20 procent
was door Volvo Trucks uitgekozen om een selectie uit twaalf versies van de FMX
in nagebootste praktijkomstandigheden aan de tand te voelen. Later volgt in
Nederland een praktijktest onder meer ‘Hollandse’ terreinomstandigheden.
Testrijden met een bijna volgeladen 6×4 met 410 pk of een 8×4 met 500 pk geeft
een minder robuuste ervaring dan het uiterlijk van de FMX doet vermoeden. Het
rijcomfort bij lage snelheden is arbo-vriendelijk en de besturing bijna
gemakkelijker dan in de gemiddelde personenauto. Dat is mede te danken aan de
automatische versnellingsbak, die de chauffeur veel werk uit handen neemt en
daarmee moet bijdragen aan een grotere veiligheid, zoals bekend een van de grote
speerpunten in het Volvo-beleid. Minder aandacht voor de techniek van het rijden
betekent, dat de chauffeur meer aandacht heeft voor zijn omgeving en dat kan met
name in het huidige drukke weg- en stadsverkeer letterlijk van levensbelang
zijn.

Verbeterde I-Shift
Dat automatisch schakelen is een verhaal apart. De FMX heeft namelijk een
verbeterde versie van de I-Shift versnellingsbak gekregen. Door de software aan
te passen is het mogelijk gemaakt om de volbeladen bouwtrucks los te krijgen en
rijdend te houden in nagenoeg elke lastige situatie. Dat kan bijvoorbeeld door
een powerboost te geven. Het Power Plus programma voorziet verder in hogere
motortoeren, minder en tegelijkertijd snellere schakelmomenten, een directere
respons en verbeterd gedrag op steile hellingen. Dat wordt onder meer bereikt
door een automatische gewichtsmeting, die zorgt voor een start in de juiste
versnelling. Andere verbeteringen zijn te vinden in de PTO (Power Take-Off) bij
lage snelheden en het verhinderen van ongewenst opschakelen bij het oprijden van
hellingen. Bij de zwaar beladen trucks zorgt Volvo Engine Brake plus voor een
remvermogen van 375 kW bij 2300 toeren per minuut.
Meer info: www.volvotrucks.com.

Reageer op dit artikel