nieuws

RAF gebouw Eindhoven opgeblazen

bouwbreed Premium

Het vergde maanden van voorbereiding. De apotheose duurde krap 3 seconden. A. Van Liempd Sloopbedrijven blies zaterdag met behulp van springmeesters van het Duitse Roller het RAF gebouw op het Eindhovense Strijp R-terrein – waar Philips tot enkele jaren geleden zijn beeldbuizen fabriceerde – op. Het liep uit op een waar mediaspektakel.

“Een gebouw van deze omvang laten springen gebeurt niet vaak in Nederland”,
stelt Arie van Liempd, directeur van het gelijknamige sloopbedrijf met
vestigingen in Sint Oedenrode en Maastricht. Het verklaart ook direct de enorme
belangstelling voor het project. Camerateams van NOS, RTL en Omroep Brabant en
een heel leger aan persfotografen zijn op deze zaterdag naar Eindhoven afgereisd
om het moment van de explosie vast te leggen. De gemeente Eindhoven en
ontwikkelaar Amvest hebben bovendien een nabijgelegen grasveld ingericht als
openlucht tribune voor het toegestroomde publiek. Zelfs aan een frietkraam is
gedacht. Voor de gasten van ontwikkelaar, sloper, gemeente en de oud werknemers
van de Philips beeldbuizenfabriek is een cateraar ingehuurd.

De reden om 120 kilogram dynamiet te verkiezen boven conventionele sloop is
volgens Van Liempd simpel: “Er is hier in de omgeving veel trillingsgevoelige
bedrijvigheid, bovendien ligt er een woonwijk vlak naast dit terrein.
Conventioneel slopen met 4 of 5 Caterpillars geeft maandenlang overlast. Nu
kunnen we dat beperken tot één klap.” Om daarna nog een reden toe te voegen: het
milieu. “Die sloopkranen verstoken toch al snel 800 tot 1000 liter diesel per
dag. Dat past niet in mijn filosofie van duurzaam slopen. Ik hoef die machines
nu veel korter in te zetten. Ze zijn straks nog een maandje of twee bezig het
puin te sorteren. Het meeste gebruiken we hier weer als fundering voor wegen.
Dat gaat helemaal niet van het terrein af. We breken het hier tot granulaat. De
rest gaat naar Van Ganzewinkel, die het recycled. Vloerbedekking wordt weer
vloerbedekking, toiletpotten weer toiletpotten.”

Terwijl Van Liempd bij meerdere camerateam zijn fifteen minutes of fame
claimt, loopt Axel van Nielen ietwat gestrest over het terrein. Met zijn
bouwmanagementbedrijf is hij de schakel tussen grondeigenaar en ontwikkelaar van
de nieuwe woonwijk die hier vanaf volgend jaar verrijst, Amvest, en het
sloopbedrijf. Van Nielen organiseerde de aanbesteding van het werk, maakte de
planning en regelt de vergunningen. Hij vertelt dat het nog een heel gedoe was
om de verschillende overheden er van te overtuigen dat springen de beste manier
zou zijn om het gebouw neer te halen. “Bovendien wilde Van Liempd met Duitse
springmeesters werken. Die hebben veel meer ervaring met dit soort projecten dan
wij Nederlanders. Er zijn in Nederland trouwens maar drie springmeesters die
hoogbouw mogen laten ontploffen. Dat maakt de spoeling dun. Maar het was nog een
heel geregel om de verschillende inspectiediensten, zoals de VROM-inspectie en
de arbeidsinspectie, te overtuigen. Maar twee weken geleden kregen we gelukkig
groen licht.”

Later zal Van Liempd uileggen waarom op en rond de bouwplaats consequent
wordt gesproken van implosie in plaats van explosie. “Er explodeert namelijk
niets. Er vliegt geen puin rond of zo. We hebben 120 kilo dynamiet aangebracht
in de kolommen van het gebouw. Dat zijn snijladingen. Na de plof doet de
zwaartekracht de het werk.”
Dan is het 5 voor twee in de middag. De Eindhovense loco-burgemeester houdt een
korte toespraak en Achmed, een leerling van een nabijgelegen basisschool, wordt
voorgesteld als degene die zo op de rode knop mag drukken. Dan komt het
verlossende telefoontje van de centrale meldkamer van de politie: het luchtruim
boven Eindhoven is vrij, alle controles zijn in orde bevonden. Het sein staat op
groen. De springmeester laat twee keer een toeter loeien en nog voor het massaal
toegestroomde publiek aan het aftellen kan beginnen drukt Ahmed op de knop.

Drie seconden later is het RAF-gebouw een hoop puin met daarboven een
gigantische stofwolk. De vlaggenmast blijkt de klap doorstaan te hebben. Waar
die enkele seconden geleden nog op het dak stond, staat deze nu fier rechtop op
de tonnen beton en verwrongen staal.

Reageer op dit artikel