nieuws

Maasvlakte 2 krijgt diepwand als kade

bouwbreed Premium

Maasvlakte 2 krijgt diepwand als kade

Het eerste zand voor de Tweede Maasvlakte ligt amper op zijn plek of BAM Civiel en Van Hattum en Blankevoort graven het deels alweer af.

De kademuren voor de eerste terminals worden gemaakt volgens de
diepwandtechniek. Eerder al werd de Euromaxterminal op de eerste Maasvlakte op
dezelfde manier gebouwd. Het ontwerp van de kade voor de Rotterdam World Gateway
is volgens projectdirecteur Jaap Dekker van combinatie PUMA bijna een
letterlijke kopie van de Euromax-kade. BAM Civiel was daar toen ook bij
betrokken. Een diepwand is in het zilte havenmilieu veel minder gevoelig voor
aantasting en corrosie dan een stalen combiwand, verklaart Dekker de keuze voor
de techniek.

Zand

Drie kranen met 20 ton zware diepwandgravers halen sinds februari tot 43
meter beneden maaiveld het zand weg. Dagelijks realiseren ze een sectie van 7,5
meter breedte en een dikte van 1,20 meter. Het vrijgekomen zand wordt aan de
toekomstige waterkant van de kade neergelegd en later elders gebruikt in de
Tweede Maasvlakte zodra de diepwand tot aan één zijde tot een diepte van 20
meter wordt vrijgegraven. Maar zover is het nu nog niet; BAM Civiel en Van
Hattum en Blankevoort werken volledig in den droge en hebben sinds februari 280
meter diepwand gerealiseerd. In totaal krijgt de kade in de eerste fase van de
havenuitbreiding een lengte van 1000 meter. Het heien van de zware MV-palen die
onder een hoek van 45 graden schoor de grond in gaan, moet nog beginnen. Zij
moeten de kademuur op hun plek houden zodra hij is vrijgegraven. Ook de
ontlastvloer moet nog worden gebouwd. Er meren immers niet alleen
containerschepen van de zwaarste categorie af bij de kade; bovenop de kade
manoeuvreren zware havenkranen waarvan de krachten worden afgedragen door de
ontlastvloer die op zijn beurt steunt op honderden Vibropalen. In december
begint de bouw van de kade van de APMT-terminal, een van de andere toekomstige
gebruikers van de uitbreidingslocatie van de Rotterdamse haven.

Reageer op dit artikel