nieuws

Gezond commercieel verstand

bouwbreed Premium

Omdat ik tevreden ben over de kwaliteit, ga ik al jaren naar dezelfde kapper

Altijd goede koffie, gastvrije mensen, gematigde prijzen en prima knippende kapsters. Dezer dagen werd het weer tijd, dus zat ik in zo’n stoel. Terwijl ik werd geknipt, las ik op een kaart die tegen de spiegel stond een shampoo aanbieding. Het ging om een shampoo die, zo werd vermeld, zelf kon denken. Een verrassend aanbod, ik las dus verder. De shampoo bleek van alles te kunnen en bijzondere bestanddelen te bevatten. Maar wat mij het meest opviel was de prijs. Een flacon, geen fles, van 250 ml. kostte 275 euro. Ik wees de kapster op het misverstand – het moest een vergissing zijn. Maar nee, het was een serieus aanbod. De kapster verzekerde me dat de shampoo regelmatig werd verkocht. Heel vaak was men daar in staat klanten te overtuigen van het nut van deze investering. Het bleek dat men de klanten zelfs overtuigend voor kon rekenen, dat je met deze investering op termijn geld zou besparen. Daarnaast bood dit product zoveel voordelen, dat er voor menige klant een koopmotief te vinden was.
Consumentengekte? Hersteld vertrouwen in de economie? Beu zijn van zuinig door de recessie komen? Of een slimme methode om de markt te overtuigen van een standpunt dat velen aanvankelijk niet zullen delen? Ik vroeg het de kapster en zij gaf blijk van gezond commercieel verstand. Haar bedrijf kocht louter zaken in die men kon verkopen. Zo simpel was het. Stel je voor dat bouwers niet alleen van de kappers leren hoe belangrijk het is om kwalitatief goede diensten te verlenen, maar ook zo klantvriendelijk te zijn, dat klanten trouw zijn… dan hoeven we alleen nog maar te leren dat we louter moeten aanbieden wat verkocht kan worden, en wie weet wat er gaat gebeuren

Reageer op dit artikel