nieuws

Boete voor gevaarlijke spoorwissels

bouwbreed Premium

ProRrail heeft de maximale boete van een kwart miljoen euro gekregen voor twaalf onbetrouwbare wissels in het hoofdspoor.

De inspectie van Verkeer en Waterstaat controleerde afgelopen jaar extra op
de kwaliteit van wissels en gaf ook een boete voor de niet kloppende
onderhoudsadministratie van 33 wissels. De spoorbeheerder heeft beroep
aangetekend tegen de hoge boete van de inspectie. De zaak ligt nog bij de
bestuursrechter en is nog niet afgerond. “Het is vooral een admi­nistratieve
kwestie waarover we van mening verschillen en we hebben daar goede argumenten
voor”, reageert ProRail. De spoorbeheerder wijst op de hoofdconclusie dat geen
sprake is geweest van een dusdanig onveilige situatie dat stillegging van het
treinverkeer nodig was. De inspectie voerde extra controles uit naar de
berijdbaarheid van wissels in het hoofdspoor. Daaruit bleek dat twaalf wissels
niet voldeden aan de minimale eisen. Daarop schreef de inspectie een dwangsom
uit van 250.000 euro en ging over tot invordering. In twee andere gevallen bleek
de administratie voor in totaal 33 wissels niet te kloppen. ProRail heeft die
boete van 3200 euro betaald. De commotie rond wissels is opgelaaid rond
berichten dat het spoornet niet voldoende wordt onderhouden sinds ProRail is
overgestapt op meerjarige onderhoudscontracten. Ook de bevroren wissels bij Den
Haag Hollands Spoor, leidden afgelopen winter tot veel kritiek nadat de
verwarming was uitgezet voor werkzaamheden.

Baanwerkers

Uit het jaarverslag van de inspectie, dat gisteren naar de Tweede Kamer is
gestuurd, blijkt verder dat vorig jaar geen enkel ongeval met baanwerkers heeft
plaatsgevonden. Een primeur, want de veiligheid van spoorwerkers is al jaren een
punt van zorg en blijft de komende jaren de aandacht houden. De inspectie heeft
verder eind vorig jaar een zeer zeldzame veiligheidswaarschuwing gegeven aan
alle spooraannemers omdat een remslof was achtergebleven na afronding van
werkzaamheden. De slof beschermt baanwerkers tegen treinen, maar levert
levensgevaarlijke situaties op als die blijft liggen.

Reageer op dit artikel