nieuws

Rijkswaterstaat zoekt goede voegovergang

bouwbreed Premium

Rijkswaterstaat wil samen met de markt betere voegovergangen ontwikkelen en toepassen

Dat maakte Han Leendertz van de Dienst Infrastructuur bekend op een bijeenkomst in Utrecht.
“Voegovergangen: niemand kent ze maar iedereen heeft er last van”, vat Leendertz de problemen samen die aan de voegovergang kleven. Voegovergangen moeten bewegingen opnemen van bruggen en viaducten, de last van het verkeer kunnen weerstaan en water keren zodat het niet door de voeg naar beneden stroomt.
“Aan die grondbeginselen wordt in de praktijk niet altijd voldaan”, constateert Hans ten Boom van 10Tree Consultancy uit Doetinchem. Een fout eindigt echter niet altijd desastreus. “Een verkeerde voegovergang kan op de verkeerde plek jaren achtereen goed functioneren wanneer die goed is aangebracht. Een voegovergang die exact voldoet aan de specificaties, kan na een slechte montage binnen een paar jaar volledig versleten zijn.”
Mankerende voegovergangen werken onder meer spoorvorming in de hand, zegt Jan Voskuilen van Rijkswaterstaat. Verkeer dat er dan overheen rijdt, genereert volgens hem ook veel lawaai. “Vooral vrachtwagens met lege containers.” Wanneer herstel te lang uitblijft kan op den duur ook het kunstwerk zelf beschadigd raken. Er kunnen bijvoorbeeld scheuren in ontstaan die de aanzet geven tot betonrot.

Lastig

Voegovergangen kunnen gemaakt zijn uit bitumen. Deze zachte voegovergangen gaan gemiddeld drie jaar mee. Het wegdek gaat gemiddeld twaalf jaar mee. Dat betekent volgens Voskuilen dat de voegovergangen in die periode vier keer moeten worden vervangen. “Dat is lastig werken.” Harde voegovergangen uit onder meer staal of kunststof en een rubberprofiel gaan gemiddeld dertig jaar mee. In dat geval wordt het wegdek vijf keer vernieuwd tijdens de levensduur van de voegovergang en dat is naar Voskuilens mening ook lastig werken.

Proef

Rijkswaterstaat beproeft sinds een klein jaar vier verschillende voegovergangen in de viaducten van de A50 nabij Nistelrode. De proef komt voort uit een prijsvraag voor ‘duurzame en stille’ voegovergangen en loopt nog een jaar. Daarna hoopt de dienst een aantal bruikbare voegovergangen te hebben die minstens tien jaar meegaan en stil zijn.
Met de prijsvraag wil Rijkswaterstaat de markt stimuleren om nieuwe voegovergangen te construeren. De dienst biedt daarmee de optie dat de producten ook worden toegepast. Het nieuwe Platform Voegovergangen moet de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven bevorderen. Die samenwerking moet in elk geval duidelijke specificaties opleveren voor voegovergangen. Het platform hoopt dat de samenwerking ook nieuwe constructies oplevert.” Mogelijk zelfs een ‘voegloze voegovergang”, oppert Leendertz.

Reageer op dit artikel