nieuws

‘Niet elke actie hoeft spin-off op te leveren’

bouwbreed Premium

‘Niet elke actie hoeft spin-off op te leveren’

Het geld dat Possehl Aannemingsmaatschappij vroeger aan kerstpakketten en relatiegeschenken uitgaf, gaat tegenwoordig naar goede doelen. De lijst gesponsorde initiatieven is lang en gevarieerd. “En niet alles hoeft spin-off op te leveren,” vindt directeur Ton Schellekens.

Possehl BV in Oosterhout is de Nederlandse dochter van Possehl Spezialbau uit
Sprendlingen. Het bedrijf is gespecialiseerd in het onderhouden en verbeteren
van de oppervlakeigenschappen van asfalt- en betonoppervlakken. Possehl
behandelt industrie- en bedrijfsvloeren, maar ook start- en landingsbanen op
militaire en burgervliegvelden en de oppervlakken van verkeerswegen en
fietspaden. De oprichter van L. Possehl en Co mbH, Emile Possehl, had
charitatieve principes. Hij bracht in 1919 zijn aandelenkapitaal onder in de
‘Possehl stichting’ die vijf charitatieve doelstellingen ondersteunt voor de
stad Lübeck. Naar die traditie is ook de Nederlandse tak niet karig met
sponsorgeld. De sponsoractiviteiten komen deels voort uit het
bedrijfsspecialisme en zijn deels het gevolg van hulpverzoeken door relaties,
zegt directeur Ton Schellekens. “Ik heb bijvoorbeeld zakelijke contacten met
bestuursleden van de voetbalclub in Oosterhout, van een hockeyclub in Eindhoven
en een bromfietsclub in Etten-Leur die met oude Puchs en Tomossen rijdt. Als zij
vragen of ik financieel iets wil doen, ben ik ze graag van dienst.” Daarnaast
kiest het vrouwelijk personeel één keer per jaar een goed doel waarnaar het
bedrijf vervolgens een bijdrage overmaakt. Van die vrijgevigheid hebben onder
andere Warchild, Stichting Kika, de Cliniclowns en de Stichting Jeugdzorg
Nederland geprofiteerd. Enige jaren geleden sprong Possehl financieel bij toen
Marloes Twilt uit Waalwijk een kindertehuis in Nepal overnam.

Vliegtuigspotters

De paden in museum Oud Oosterhout, waar het Brabantse dorp op
miniatuurformaat is nagebouwd, zijn eveneens een schenking van Possehl.
Schellekens: “Wij weten als geen ander hoe je steentjes op verhardingen
vastplakt. Een medewerker van ons heeft daar een tijdje met door ons ter
beschikking gestelde materialen zitten knutselen. Zo’n prestatie wil ik niet
verrekenen, doel was het museum vooruit helpen.” Door de zakelijke relatie met
militaire vliegvelden, kwamen ook de vliegtuigspotters (GRAS) van vliegbasis
Gilze-Rijen op de sponsorlijst terecht. “Ze maken een leuk blad”, zegt
Schellekens. “Dat steun ik graag met een leuk bedrag.” Bij elkaar opgeteld,
vormen alle sponsoruitgaven een behoorlijke kostenpost, en het overgrote deel
van de uitgaven leveren de gever geen enkel voordeel op. Dat is ook niet nodig,
vindt Schellekens. “Niet iedere actie hoeft spin-off op te leveren.” Aan andere
acties houdt Possehl aardige reclame over. Zo deelde Possehl, na het coaten van
vrijwel alle fietspaden in Tilburg, enkele duizenden reflecterende rugzakjes en
armbandjes uit aan basisschoolleerlingen die op de fiets naar school kwamen.
Schellekens: ,”Men had enige moeite met die actie, omdat onze bedrijfsnaam op
die rugzakjes stond. Maar het veiligheidsargument gaf toch de doorslag.”

Reageer op dit artikel