nieuws

Epoxyhars versterkt bovenste laag asfalt

bouwbreed Premium

Een wegdek van enigszins poreus asfaltbeton is tegen voortijdige beschadiging te beschermen door het aanbrengen van een laagje epoxyhars in de bovenste millimeters.

De deklaag van een wegdek kan beschadigen onder invloed van het verkeer dat
erover rijdt. Met name als sprake is van zware belastingen, zoals bij
kruispunten of op rotondes. Een vrachtwagen die met wringende banden de hoek om
gaat kan steentjes losrijden, die vervolgens andere auto’s kunnen beschadigen.
Op den duur zullen ook steeds meer steentjes loslaten, waardoor het wegdek er
rafelig bij komt te liggen en het uiteindelijk zal moeten worden gerepareerd.
Medewerkers van Infra Quality Support in Roermond, onderdeel van Janssen de Jong
Infra, bedachten een methode om het losraken van steentjes uit meer of minder
poreuze deklagen tegen te gaan. Ton Kneepkens, directeur van Infra Quality
Support: “We waren op zoek naar een alternatief voor een zogeheten
combinatiedeklaag, waarbij je de poriën van zeer open asfaltbeton laat vollopen
met een cementeuze mortel. In plaats daarvan gaan wij uit van een wegdek van
steenmastiekasfalt, dat veel minder poreus is, in combinatie met een vloeibare
tweecomponenten epoxyhars.”

Nieuw wegdek

De kunststofhars dringt de poriën binnen van de bovenste twee a drie
millimeter van het wegdek, en vermindert na uitharding de bewegingsruimte van de
steentjes aan het oppervlak van de deklaag. Die komen daardoor veel moeilijker
los. Om te voorkomen dat de kunststof het wegdek minder stroef maakt, wordt het
voor het uitharden bestrooid met heel fijn granulaat. Na enige tijd zal het
verkeer het granulaat en de epoxy van het wegoppervlak afrijden, waarna de
steentjes in het asfalt weer voor de normale stroefheid kunnen zorgen. De titel
van het octrooi is ‘Werkwijze voor het versterken van een poreuze laag
asfaltbeton als deklaag van een wegdek’, maar de methode is vanwege het
kostenaspect eigenlijk niet geschikt voor asfaltbeton met te veel poriën. Zo zou
bijvoorbeeld zoab in verhouding veel – relatief kostbaar – epoxyhars vergen. Aan
de andere kant is de methode ook niet geschikt voor een wegdek van dicht
asfaltbeton (dab). De epoxy kan dan niet in de deklaag doordringen, waardoor
deze er als een coating op zou blijven liggen. De hars wordt bij voorkeur
aangebracht op een nieuw wegdek, maar is volgens Kneepkens ook te gebruiken op
een bestaand wegdek dat nog niet te sterk is gaan rafelen.

Onderhoud

Infra Quality Support (‘het andere centrum wegenbouwkunde’) heeft de werking
van het systeem laten testen in een laboratorium en het op kleine schaal
uitgevoerd op het bedrijfsterrein van Asfaltfabriek Roermond, partner in deze
ontwikkeling. Ongeveer anderhalf jaar geleden liet de gemeente Brunssum een
rotonde aanleggen met het inmiddels VIA-FORCE gedoopte product. Tot nu toe is
het gebleven bij dit ene demonstratieproject, dat er volgens Kneepkens nog
ongeschonden bij ligt en waar hij af en toe mogelijke klanten mee naartoe neemt:
“Overheden kijken helaas vaak alleen naar de initiële investering, maar het
wordt veel interessanter als je ook de kosten van het onderhoud meeneemt. Wij
verwachten dat het met ons product enkele jaren langer duurt voor je aan
onderhoud moet gaan denken.” Een precieze kostenvergelijking kan hij niet geven:
“Dat is sterk afhankelijk van de schaal: of je ons een enkele busstrook laat
nabehandelen, of dat we er een complete rotonde mee mogen aanleggen.”

Reageer op dit artikel