nieuws

Omgekeerde wereld bij ontwerp A4-Zuid

bouwbreed Premium

De A4 Steenbergen is vorig jaar al gegund, terwijl het ontwerp-tracébesluit pas gisteren is vastgesteld. Die omgekeerde wereld lijkt positief uit te pakken. De eerste bouwkeet staat komende zomer.

Voor Rijkswaterstaat is de weg ten zuiden van Dinteloord een van de eerste voorbeelden van succesvolle vervlechting. De bestaande N259 maakt plaats voor een volwaardige deel van de A4 naar het zuiden. In augustus vorig jaar is het d&c-contract van 125 miljoen euro gegund aan de MNO Vervat, Mobilis, TBI Infra en Ooms Constructions. In totaal is zo’n 300 miljoen gemoeid met de ontbrekende schakel in de A4 die de A16 moet ontlasten.
“Door de vlotte aanbesteding had de aannemer de ruimte om 100 meter naar links of rechts af te wijken. Wie met een slim ontwerp het aantal grondaankopen wist te beperken, kon rekenen op een streepje voor bij de emvi (economisch meest voordelige aanbieding, red.)”, licht projectmanager Eric Smulders van Rijkswaterstaat toe. “Door de vlotte aanbesteding heeft de markt verder aangetoond dat een aquaduct haalbaar is. Ook dat is winst en heeft veel discussie voorkomen.”
Die ontwerpvrijheid was mogelijk door te gunnen voordat het tracébesluit alles zou dichttimmeren. In september dit jaar volgt het onherroepelijke tracébesluit. Daarbij is in het contract rekening gehouden met een gang naar de Raad van State en zit zelfs een clausule voor ontbinding, voor het geval de weg helemaal niet door kan gaan. Rijkswaterstaat verwacht dat de aannemer nog dit najaar kan beginnen met de uitvoering, maar die moet wachten tot de procedures definitief zijn. De snelweg gaat in 2013 open voor verkeer.

Reageer op dit artikel