nieuws

Crisiswet: over het effect blijft het gissen

bouwbreed Premium

Een dag nadat de Eerste Kamer de Crisis- en herstelwet heeft aangenomen, heerst er vreugde en tevredenheid bij de bouwbranche en de regering, maar wanneer de eerste schop de grond in gaat is nog onduidelijk.

Rijkswaterstaat kan niet zeggen hoeveel versnelling ze verwachten bij de
diverse projecten en wat dat precies betekent voor de werkgelegenheid. De
woordvoerder verwijst naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Daar is
echter niemand in de gelegenheid te reageren. Een rondje langs de projecten
levert een reactie op van vliegveld Lelystad. “Voor ons heeft de Crisis- en
herstelwet weinig effect. Het aanwijzingsbesluit voor de baanverlenging is al
eerder door minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) genomen. Wanneer wij gaan
uitbreiden hangt van de markt af”, verklaart de woordvoerder. Ook het project
‘Stadshavens Rotterdam’ weet al een half jaar dat ze op de lijst staat, toch
houdt de organisatie zich op de vlakte. “We zijn in gesprek met het Rijk over
het effect van de wet, dat kunnen we nog niet uitdrukken in kwantitatieve
gegevens over doorlooptijden en werkgelegenheid.” Ook Bouwend Nederland is nu
zoekende naar antwoorden op concrete vragen: “Waar gaat maandag de schop in de
grond?”, vraagt woordvoerder Jeroen van Eijk zich af. “We zijn blij dat de wet
er is, maar op dit moment is er geen bouwbedrijf dat er wat van merkt. Maar wij
komen natuurlijk pas in beeld als de aanbesteding in de markt wordt gezet.”

Discussie

Het effect van de Crisiswet op de werkgelegenheid is al vanaf het begin een
onderwerp van discussie. Balkenende verwacht duizenden banen naar voren te
kunnen halen. Maar Eerste Kamerlid Margriet Meindertsma (PvdA) wees er fijntjes
op dat de verwachte werkgelegenheidswinst hooguit enkele honderden
arbeidsplaatsen betreft, en dan vooral bij grote infrastructurele werken.
Eurlings had daar iets op bedacht. “Werken aan asfalt is een andere discipline
dan werken aan woningbouw,” stelde hij tijdens de senaatszitting. “Maar als je
ervaring hebt met betonwerk bij huizenbouw, moet je je eenvoudig kunnen
omscholen voor kunstwerken zoals bruggen en tunnels.” Ook bouwvoorman Elco
Brinkman zag volgens hem brood in dit idee. Hoe haalbaar dit idee in de praktijk
is, moet nog blijken. Senator Laurier (GroenLinks) twijfelt daaraan: “Het geeft
aan dat er feitelijk weinig kennis is van de arbeidsmarkt. Een
omscholingstraject kost al snel twee á drie jaar.”

Reageer op dit artikel