nieuws

Struijk rondt sloop metrostation af

bouwbreed Premium

Struijk rondt sloop metrostation af

“Nog wat vegen en scheppen”, noemt Struijk de laatste werken voor de sloop van het oude metrostation Rotterdam Centraal.

Struijk, sloper uit Krimpen aan de Lek, haalde van het metrostation Rotterdam
Centraal ruim 8000 ton gewapend beton met ongeveer 700 ton wapeningsstaal weg.
De aannemer denkt er voor het eind van de maand mee klaar te zijn. Struijk
sloopte het metrostation met zijn extra verzwaarde Komatsu PC450. Met een
vermogen van 257 kilowatt drijft deze 60-tonner een 6,4-tons betonschaar aan.
Fabrikant Okada levert die als TS-W1800 VFR. De 3 meter lange schaar draait 360
graden rond. De bek spert tot 1800 millimeter open. Twee cilinders genereren tot
2010 kilonewton breekkracht. ACDE uit Duiven leverde Struijk dit gereedschap,
net als de 4-tons hydraulische sloophamer G 100 City van Rammer. Een
binnendraaiende Fiat-Hitachi EX 135 brak met de 1,4-tons sloophamer TS-W950 van
Okada het puin langs de kanten weg. Voor hetzelfde werk gebruikte Struijk ook
een TOP 100 sloophamer van Okada in. Voor aanvullend sloopwerk zette de aannemer
de minigraver 28 van IHI in met de 270 kilo zware sloophamer DMNS 330 van Okada.
Een Bobcat rupslader van het type T175 verlaadde het afkomende materiaal. Een
Fiat-Hitachi GH 180 rupsgraver hees het puin in containers van 5 kubieke meter
op. Een Liebherr 914 belaadt er de 2,8 ton zware breker OSC 100-V van Okada mee.
Een 14-tons Fiat-Hitachi EX 135 slaat het vrijkomende staal met een
elektromagneet aan de lepelsteel over. Voor hand- en spandiensten zette Struijk
nog twee Bobcats T175 in en twee minigravers van IHI; respectievelijk een 50 VX
en een 45.

Reageer op dit artikel