nieuws

Ribbelwals houdt wegen ijsvrij

bouwbreed Premium

IJskorsten wegsmelten met omgebouwde straalmotoren waarmee Rijkswaterstaat experimenteert, kost veel te veel energie, vindt Erik van Vliet. De vliegtuigbouwkundige vermoedt dat het met een geribbelde wals veel voordeliger kan.

Van Vliet reageert op berichten over de reuzenföhn waarmee Rijkswaterstaat nu
en dan experimenteert. ­Heijmans zette de föhn een paar weken geleden in om de
linkerrijstrook van de A58 bij Etten-Leur ijsvrij te maken. Daar was een dikke
korst ontstaan waar strooizout en sneeuwschuivers geen vat meer op kregen. De
föhn van Liberty Gasturbine uit Putten werd aangerukt om het ijs te laten
smelten. Daarna verwarmden de uitlaatgassen van de omgebouwde straalmotor het
water verder totdat het compleet was verdampt. En dat kost wel heel veel energie
vindt Van Vliet, die op de achterkant van een sigarendoosje een veel
milieuvriendelijker alternatief uittekende. Hij tekende een rijbaanbrede wals
met stalen strips die door de ijslaag heen breken. Zo ontstaan ijsplaten die los
op de weg liggen en gemakkelijk kunnen worden weggeschoven. Om te voorkomen dat
het resterende vocht weer aanvriest, zou de föhn ingezet kunnen worden. Schade
aan het asfalt is gemakkelijk te voorkomen door de wielen van het rijbaanbrede
voertuig iets hoger te laten zijn dan de van de wals. Op die manier zou met 90
procent minder energie de weg ijsvrij kunnen worden gemaakt, schat Van Vliet.
Bovendien gaat het vermoedelijk ook nog eens vijf keer zo snel.

Praktisch

Van Vliet studeerde lucht- en ruimtevaarttechniek in Delft en werkte bij de
ontwikkelafdelingen van een kassenbouwer, een ovenbouwer en een
systeemgevelbouwer. Hij combineert volgens eigen zeggen een praktische
instelling met de noodzakelijke theoretische achtergrond. “Het zal even zoeken
zijn voor je de juiste vorm van de vertanding van de strips hebt gevonden om de
ijsschollen effectief te breken. Maar dat moet je vooral in praktijkproeven
uitproberen”, oppert hij. “Een kwestie van trial and errordie ik graag samen met
een aannemer zou oppakken.” Behalve voor ijsvrij maken, zetten aannemers de
reuzenföhn van Liberty Gasturbines in voor het verwarmen van kleeflagen bij
asfalteringswerkzaamheden of het droog houden van het werk bij
asfalteringswerkzaamheden onder natte omstandigheden. De machine is in eerste
instantie ontwikkeld voor het ijsvrij maken van taxibanen en
vliegtuigopstelplaatsen op luchthavens. Dat is volgens een woordvoerder van
Liberty Gasturbines ook waar hij de afgelopen tijd het meest voor is gebruikt.
Het bedrijf beschikt over twee reuzenföhns, die de afgelopen weken zijn ingezet
op luchthavens van Schiphol, Frankfurt en Brussel.

Reageer op dit artikel