nieuws

Fans hoogbouw organiseren zich

bouwbreed Premium

In de aanloop naar een cruciaal raadscommissiedebat over het nieuwste Rotterdamse project Zalmhaven Urban hebben ook de voorstanders zich georganiseerd. Bouwen in de Zalmhaven betekent volgens RTM XL duurzaam verdichten.

Het platform ‘dat grootstedelijke ontwikkelingen op een positieve manier wil volgen’ roept de gemeenteraad op het project in de Gedempte Zalmhaven niet te laten blokkeren door een groepje omwonenden. “Verdichting is cruciaal voor de hele Rotterdamse binnenstad, omdat daar veel te weinig mensen wonen”, aldus RTM XL-oprichter Tim de Bruijn. Verdichting vergroot volgens hem het draagvlak voor stedelijke voorzieningen en draagt bij aan ‘een duurzame levensstijl die gebaseerd is op nabijheid van stedelijke voorzieningen en verschillende vormen van vervoer. Autobezit en autogebruik spelen daarbij een ondergeschikte rol’.
Op dat laatste spitst het heftige debat met de tegenstanders zich vooral toe. Volgens de bewonersgroep Zalmhaven 2030 zullen de ‘megalomane’ plannen van ontwikkelaars LSI, Amvest en AM Wonen zorgen voor een verkeersinfarct. De ontwikkelaars willen pal naast de Erasmusbrug een woontoren van 188 meter (295 appartementen), een appartementencomplex met gevarieerde hoogte (251 appartementen) en een kantoorgebouw (33.000 vierkante meter) bouwen. Bewoners schermen met een eigen rapportage, gemaakt door Witteveen+Bos. De gemeente stelt daar twee rapportages tegenover van Goudappel Coffeng en Royal Haskoning. Volgens wethouder H. Karakus (wonen) deugt de rapportage van de bewoners niet, omdat die is gemaakt tijdens een afsluiting van de Maastunnel die voor verkeersproblemen zorgde. Omdat bezwaren omtrent bouwvolume, windhinder en parkeren eerder waren verworpen, besloot het gemeentebestuur de plannen door te zetten.
Gemeenteraadsleden, die in december nog ernstig aan het twijfelen werden gebracht door fanatieke bewonersprotesten, kregen deze week een pleitbrief met ruim 250 steunbetuigingen van RTM XL. Morgen ontmoeten voor- en tegenstanders elkaar als insprekers bij de raadscommissie.
Is de actie van RTM XL wel eerlijk ten opzichte van direct omwonenden? De hoogbouwfans krijgen zelf tenslotte geen toren van 188 meter voor hun neus. De Bruijn: “Het belang van binnenstedelijke verdichting reikt verder dan alleen dat van direct omwonenden. Die zijn overigens lang niet allemaal tegen.”

Reageer op dit artikel