nieuws

Jan de Nul consolideert zijn marktpositie in Argentinië

bouwbreed Premium

De Belgische baggeraar Jan de Nul heeft met de Argentijnse overheid een contract afgesloten voor het bevaarbaar houden van 1300 kilometer rivier tot 2021.

Jan de Nul moet alles kunnen doen van de tol die het zelf mag heffen voor het gebruik van de vaarroute. Die heffing zou ongeveer 100 miljoen euro per jaar opleveren. Met het nieuwe concessiecontract consolideert Jan de Nul zijn marktpositie in Argentinië en Zuid-Amerika, zo stelt het bedrijf tevreden.
In het kader van de noodtoestandwet werden alle concessiecontracten in Argentinië, inclusief dat van Jan de Nul, opnieuw bekeken. Het contract was afgesloten voor de periode tot 2013. Over het nieuwe contract zou lang zijn onderhandeld.
Resultaat is dat Jan de Nul er nu zelfs werk bij krijgt. Wat blijft is het onderhouden van de vaargeul en de signalisatie van de Paraná en de Rio de la Plata (de naam van het meest benedenstroomse gedeelte van deze rivier) tussen Santa Fe en de Atlantische Oceaan. Dat is een traject van 800 kilometer. De Nul noemt het een “unieke concessie in die zin dat een privéfirma instaat voor het onderhoud van de navigatiediepte en tol heft op de schepen die gebruikmaken van de vaargeul”.

Verdieping

Nieuw in het opgefriste contract is onder meer de – verdere – verdieping van dit traject: tot 11 meter tussen Buenos Aires en Rosario en tot 8,5 meter tussen Rosario en Santa Fé. Verder wordt het contract met 500 kilometer stroomopwaarts uitgebreid tot aan de stad Corrientes. Op dit gedeelte wordt de vaargeul onderhouden tot op een diepte van 3,6 meter en de signalisatie verbeterd tot de internationale standaard IALA voor het gebruik door duwconvooien gedurende het hele jaar.
De baggervloot in de rivier groeit de komende tijd in verband met de benodigde werkzaamheden tot vijf à zes schepen. In bedrijf zijn ook nog verscheidene survey-vaartuigen plus onderhoudsschepen voor het signalisatiesysteem.

Reageer op dit artikel