nieuws

Transporter ingrijpend vernieuwd

bouwbreed

Transporter ingrijpend vernieuwd

Nederlands meest verkochte bestelwagen, de Volkswagen Transporter T5, in de volksmond nog vaak aangeduid als de VW-bus, heeft ingrijpende vernieuwingen ondergaan. De belangrijkste daarvan zijn onderhuids te vinden, waar de pompverstuiverdiesels geheel zijn verdwenen ten gunste van motoren met de stillere common-rail inspuiting.

Ze voldoen alle aan de strengere Euro 5 emissienorm. De 2,0 liter common-rail
TDI, die de 1,9 pompverstuiver diesel vervangt, is in vier varianten beschikbaar
met vermogens van 62 kW (84 pk) tot aan 132 kW (180 pk) toe. Laatstgenoemde is
voorzien van twee turbo’s en vervangt de 2,5 liter vijfcilinder. De trekkracht
van de common-rail diesels laat weinig te wensen over: het maximum koppel van de
84 pk versie bedraagt 220 Nm bij slechts 1.250 toeren per minuut, terwijl de
sterkste versie 400 Nm bij 1.500 toeren kan leveren.

Een heuse wereldprimeur in het bestelwagensegment is de automatische
zeventraps DSG (Doppel Schalt Getriebe) transmissie met dubbele koppeling. Maar
ook 4-wielaandrijving behoort bij de nieuwe generatie Transporters tot de
mogelijkheden. Binnenkort zelfs ook in combinatie met de DSG transmissie.
Uiterlijk is de nieuwe Transporter meer in lijn gebracht met de styling van Polo
en Golf: Vergelijkbare koplampen en een met chroomlijsten afgewerkte grille.
Voorts andere mistlampen, achterlichten en buitenspiegels.

De basisuitrusting omvat nu onder meer een nieuwe versie ESP met
aanhangwagenherkenning en hillhold-functie. De optielijst vermeldt zaken als
Side Assist, Rear Assist met achteruitrijcamera, een antenne in de
buitenspiegels en een bandenspanningcontrolesysteem. De nieuwe Transporter kan
inmiddels worden besteld. Importeur Pon verwacht de eerste exemplaren in
november te kunnen leveren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels