nieuws

Strukton Rail staat forse saneringsronde te wachten

bouwbreed

Bij Strukton Rail staat een groot aantal arbeidsplaatsen op de tocht. Bronnen rondom het bedrijf gaan uit van een inkrimping met driehonderd banen. De onderneming wil dat getal niet bevestigen.

De NS-dochter kampt met lage inschrijfprijzen en een moeilijke marktsituatie,
laat Annemarie Hoogendoorn van Strukton weten. “We zijn inderdaad bezig met een
onderzoek om de railorganisatie aan te passen. De uitkomst is nog niet bekend en
alle opties liggen nog open. Waarschijnlijk is wel een aanpassing nodig en
daarbij kijken we zowel naar arbeidsplekken als efficiencyslagen.” Strukton Rail
telt 3200 arbeidsplaatsen. Bij een inkrimping zou het gaan om 80 tot 100
gedwongen ontslagen. De rest vloeit af via natuurlijk verloop. Bij de
reorganisatie wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om te centraliseren. Op
dit moment beschikt Strukton Rail over 19 vestigingen, waaronder vier
regiokantoren.

Druk

In het jaarverslag over 2008 repte Strukton nog slechts over “een sterke druk
op de bezettingsgraad” en “lage marges”. Ingrijpende maatregelen zoals ontslagen
werden toen niet voorzien. Zes maanden later lijkt alles anders en studeert de
onderneming op een brede reorganisatie. Vakbond FNV is officieel nog nergens van
op de hoogte. Bestuurder Egon Groen hoopt dat het bij een onderzoek blijft en
dat gedwongen ontslagen voorkomen kunnen worden. “We kunnen niet anders dan
afwachten”, zegt hij. Vrijwel alle spooraannemers hebben het moeilijk. Het
aantal opdrachten is teruggelopen en de concurrentie toegenomen. ProRail erkende
onder druk van de Nederlandse Mededingsautoriteit (NMa) twee extra bouwers voor
spooronderhoud en besteedt de opdrachten sinds ruim een jaar via
prestatiecontracten aan. Bij concurrent VolkerRail heeft al een saneringsgolf
plaatsgehad en bij nieuwkomer Spitzke zijn 17 van de 85 arbeidsplaatsen
verdwenen.

Kaalslag

ProRail hoopt een kaalslag onder spooraannemers te voorkomen. Een gat in de
capaciteit bij de opdrachtnemers laat zich niet makkelijk opvullen door het
ingewikkelde erkenningsysteem en vergaande specialisatie van zowel mensen als
materieel. De opdrachtgever verwacht vanaf 2011 een bulk aan opdrachten. Vanaf
die datum wil de NS spoorboekloos rijden invoeren wat flink wat werk met zich
meebrengt. De poging van de opdrachtgever om te helpen met 140 miljoen euro aan
extra onderhoudsopdrachten, pakt tot nog toe maar matig uit voor de
spooraannemers. Van de versnelde projecten brengt maar een derde lucht voor de
onderhoudsaannemers. Ruim 100 miljoen euro is bestemd voor de renovatie van de
stationshal van Amsterdam CS en diverse perronaanpassingen en komt terecht bij
b&u-bouwers.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels