nieuws

Eerst het zeilen, daarna het netwerken

bouwbreed

Eerst het zeilen, daarna het netwerken

“Praat je met zeilers, dan praat je met gelijkgestemden.” Volgens beton- en waterbouwer Maarten Reijgersberg, directeur-grootaandeelhouder van De Boer & De Groot uit Harlingen, zijn zeilers “een andere categorie mensen. Ze hebben een doel, willen ergens naar toe. En hiervoor moeten ze steeds anticiperen op nieuwe omstandigheden.”

Reijgersberg komt niet naar Enkhuizen om te winnen. “Mijn schip is vrij
licht. Met de harde wind die is voorspeld maak ik dan weinig kans.” Hij kijkt er
vooral naar uit om met andere zeilende bouwbestuurders te praten. Eerst is het
zeilen aan de beurt, daarna de sector en de kansen die de huidige markt biedt.
Reijgersberg denkt dat de “huidige economische toestand – ik wil het woord
recessie niet gebruiken” – voor zijn eigen markt nog relatief weinig gevolgen
heeft. Opdrachten komen vooral van Rijkswaterstaat, waterschappen en provincies.
En die zijn niet zo gevoelig voor de economische pieken en dalen. “Wij voelen
het pas als over een paar jaar overheden gaan bezuinigen.” Reijgersberg, die met
zijn onderneming vooral actief is in het noorden van het land, verwacht dat hij
door het op termijn krapper worden van de markt meer naar het zuiden moet
afzakken voor opdrachten. “Een aantal grote projecten loopt hier af. Dat dwingt
ons om ook in Zuid-Holland en Utrecht naar werk te gaan zoeken.”

Samenwerking

Daan van Vliet, commissaris en grootaandeelhouder van de in Hoevelaken
gevestigde Unica Installatiegroep, ziet wel kansen voor een overwinning in
Enkhuizen. “Ik heb een zwaar Zweeds schip dat is gemaakt om tegen een stootje te
kunnen. De verwachte harde wind werkt hierdoor in mijn voordeel.” Van Vliet is
geen echte wedstrijdzeiler, benadrukt hij. Hij zwerft liever over de
Scandinavische zeeën en de wateren voor de Schotse kust. Tijdens die vaak lange
tochten door woeste wateren houdt Van Vliet zich aan een strikt regime. “Bij mij
aan boord wordt niet gedronken. Zeilen is iets heel serieus. Daar hoort een
bepaalde discipline bij.” Meer samenwerking tussen bouwers en installateurs is
volgens Van Vliet het beste antwoord op de economische crisis. Opdrachtgevers
vragen juist nu om efficiëntere oplossingen. Dat dwingt de sector om de oude
werkverhoudingen los te laten, zo betoogt Van Vliet. “De bouw is nog niet
bepaald een gestroomlijnde bedrijfstak. Er is daardoor nog veel winst te boeken
door voor de start van een project duidelijk af te spreken wat je van elkaar
verwacht”, legt Van Vliet uit. “Accepteert bijvoorbeeld de bouwer vooraf enige
vertraging op zijn planning zodat de installateur zijn werk kan doen, dan ben je
samen eerder klaar.”

Gouden baksteen

Het parcours van de Bouwregatta is ongeveer tien kilometer lang en bestaat
uit een Olympische driehoeksbaan, zo laat wedstrijdcommissaris Ron van Olst
weten. Omdat er verschillende soorten schepen meedoen, krijgt iedere deelnemer
een handicap die wordt vastgesteld aan de hand van de lengte, het gewicht en het
zeiloppervlak. De handicap weegt vervolgens mee bij het vaststellen van de
uitslag. De winnaar krijgt De Gouden baksteen. “Voor de tweede en derde plaats
is er respectievelijk een zilveren en bronzen baksteen.” De tien jongste
schippers dingen mee naar eenspeciaal voor hen in het leven geroepen prijs. “Wie
van die groep het hoogste eindigt, krijgt het Kinderkopje.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels