nieuws

Duurzaamheid als mantra

bouwbreed

Duurzame gebiedsontwikkeling bereik je door ecologie, sociaal-culturele aspecten en economie te integreren. Deze visie van Jan Rotmans, hoogleraar transitiemanagement en voorzitter van de Stichting Urgenda lijkt exemplarisch voor de Dag van de Duurzaamheid.

Het resoneert groen, People, Planet, Profit en cradle-to-cradle op het antroposofische congrescentrum Antropia in Driebergen. Op het landgoed naast de A12 kwamen dinsdag ondernemers, beleidsmakers en goede doelen samen voor het duuzaamheidscongres. ‘Koplopers’, zoals Rotmans ze noemt. Gesprekken, affiches en toespraken vooral gelardeerd met dat ene woord: duurzaamheid. Stichting Urgenda heeft het begrip op de agenda gezet door een landelijke themadag te organiseren. Dit congres is slechts een onderdeel daarvan. Op het gazon van het landgoed staan kraampjes opgesteld waar ondernemers verantwoorde, innovatieve producten aanprijzen.

Zitzakken

Bezoekers rijden rondjes over het gras met een prototype elektrische snorfiets. Bij een leverancier van groene stroom liggen zitzakken in de stand en de groene daken zijn voor de gelegenheid in de aanbieding. Binnen wordt de toon van het congres gezet door niemand minder dan Michael Jackson. Na de opening van de plenaire sessie zingt hij over de beamer de ruim tweehonderd aanwezigen toe over gestroopte olifanten, oorlog en een vernietigde wereld. Zijn Earthsong uit 1996 blijkt op de Dag van de Duurzaamheid onverminderd actueel.

Proeftuin

Jan Rotmans geeft aan de hand van een case-studie zijn visie op duurzame gebiedsontwikkeling. De proeftuin betreft het naastgelegen Driebergen-Zeist. Het gebied bestaat uit 2 procent groen en 78 procent verharde grond. “Eén grote parkeerplaats. Lelijk en zielloos,” volgens Rotmans. Dat kan anders, door de mens centraal te stellen. En door een integrale benadering vanuit mobiliteit, ecologie, energie, economie en cultuurhistorie. Voor het besluitvormingsproces is het echter belangrijk de marktparijen in eerste instantie buiten de deur te houden. “Dan speelt het economisch belang meteen een hoofdrol.” Een stelling die de volgende spreker met kracht probeert te ontkennen. Dietmar Werner, directeur van Volker Wessels Vastgoed laat het marketingconcept Climate Ready zien en stelt: “Duurzaamheid is business.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels