nieuws

Snel inzicht in obstakels rondom spoor

bouwbreed

Met een rijdende 3D-laserscanner is vrijwel direct vast te stellen of spoortunnelwerkzaamheden al dan niet binnen het profiel van vrije ruimte (pvr) vallen. De snelle meetmethode is ook nauwkeuriger.

Arcadis paste de geavanceerde meettechniek voor het eerst toe bij de vernieuwing van de Velser-spoortunnel. “Vooral vluchtwegen voor reizigers zijn een belangrijk aandachtspunt.
De beschikbare ruimte hiervoor in een spoortunnel uit 1957 is bijzonder klein. In het ontwerp was rekening gehouden met een marge van slechts 30 millimeter tussen pvr en de rand van de looppaden. Deze meettechniek geeft snel en vrij precies aan waar zich obstakels voordoen”, stelt projectleider Marco Staubesand.
Het meten gebeurt met een 3D-laserscanner gemonteerd op een meetwagentje dat over de rails rijdt. Scannen gebeurt met een frequentie van vijftig omwentelingen per seconde, circa 2500 gemeten punten per omwenteling. Uit deze wolk van miljoenen pixels worden – direct of naderhand – profielen gegenereerd.
De standaardafwijking per gescande pixel is 3 millimeter. Dat is net zo nauwkeurig als een conventionele meting, maar de puntdichtheid is groter.

Kostenreductie

Het inmeten van de Velserspoortunnel – circa 6600 meter spoor – vergde slechts 4 uur. Op de conventionele wijze is dat al gauw een dag of drie.
Staubesand: “Meten gebeurt doorgaans tijdens buitendienststellingen. Dus als we dan toch het spoor in moeten, meten we alles. De efficiënte methode leidt uiteindelijk tot een kostenreductie van 75 procent.”
De techniek is hier toegepast voor controledoeleinden. In de toekomst wil Arcadis de apparatuur ook inzetten bij aanpassingen of vernieuwingen aan het spoor. “De trolley kan worden uitgerust met GPS. Op basis van gescande data kunnen we simulaties of complete ontwerpen maken.”
De bouwcombinatie is positief. “Het is een praktische manier om snel te controleren of het pvr vrij ligt”, aldus Jan Mors van BAM Civiel dat met BAM Rail en VTN het werk uitvoerde.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels