nieuws

Marketeers Jan de Nul volop aan de slag

bouwbreed

De marketingafdelingen van baggeraar Jan de Nul zijn gelukkig. Die kunnen dankzij de crisis weer volop aan de slag. De nettowinst daalde fors.

De kredietcrisis heeft de Belgische baggeraar volop werk bezorgd. Door het
wegvallen van delen van de markt in het Midden-Oosten moest er het nodige
geschoven worden met materieel en personeel om de vrijkomende schepen elders in
de wereld in te zetten, schrijft Jan de Nul in het jaarverslag over 2008. De
organisatie met enkele grote logistieke centra werd aangepast naar een grotere
spreiding met kleinere logistieke centra. “Alleen de marketingafdelingen
verspreid over de hele wereld zijn gelukkig. Ze kunnen er weer volop tegenaan en
met de uitbreiding van de vloot is de lat alleen maar hoger komen te liggen.”
Ook andere afdelingen kregen het drukker doordat grote projecten werden
ingeruild voor meer kleinere projecten. Voor eenzelfde omzet betekent dat meer
organisatie, meer rompslomp, meer opvolging en ook meer verrassingen. Toch
behaalde Jan de Nul nog een licht hogere netto-omzet met bijna 1,9 miljard. De
marges staan echter wel onder druk waardoor uiteindelijk onder de streep 78,5
miljoen overbleef tegen nog bijna 338 miljoen in 2007. Voor dit jaar zijn er
volop onzekerheden. Weliswaar zit Jan de Nul nog met een goed gevuld orderboek,
maar wordt rekening gehouden met uitstel van projecten. Vooral in de Golfstaten
is voorzichtigheid voelbaar vooral bij vastgoedontwikkeling. In het olie- en
gassegment bespeurt de baggeraar een afwachtende houding vanwege de lage
olieprijzen. Zoals gebruikelijk blijft het bedrijf wel volop investeren.
Momenteel zijn zo’n 25 schepen in aanbouw.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels