nieuws

In tijden van recessie moet klusser allround ondernemer worden

bouwbreed

Vakmanschap is voor klussers niet langer voldoende om van hun bedrijf een succesvolle onderneming te maken. Dat blijkt uit het Marketingrapport Klussenbranche 2009 van Van Es Marketing Services.

Een zelfstandige zonder personeel (zzp’er) die zich wil handhaven binnen het
onderhoud- en renovatiecircuit moet meerdere vakdisciplines beheersen en
tegelijkertijd thuis zijn in marketing en public relations. “Hij zal zich moeten
onderscheiden op het gebied van kwaliteit, service en klantvriendelijkheid”, zo
staat in het onderzoek waaraan 200 directeuren en bedrijfsleiders van
klussenbedrijven meededen. Sinds het begin van de economische recessie doet zich
het feit voor dat klanten meerdere offertes aanvragen bij diverse ondernemers om
zich terdege te laten informeren over de mogelijkheden en kosten van een
verbouwing. Verder blijkt uit het rapport dat vooral gespecialiseerde
klussenbedrijven last hebben van de economische recessie. Terwijl van de
allround klussers 45 procent voor dit jaar een stijging van de omzet verwacht,
gaat dit op voor slechts 17 procent van de specialisten. In het onderzoek wordt
de verwachting geuit dat de concurrentie tussen de klusbedrijven zal groeien.
Niettemin is 36 procent van de deelnemers aan het onderzoek optimistisch. Zij
verwachten het komende jaar nieuwe klanten aan te trekken. Daar staat tegenover
dat 31 procent van de respondenten verwacht minder nieuwe klanten binnen te
halen dan voor de recessie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels