nieuws

Nieuwe lastechniek tramspoor Den Haag

bouwbreed

Nieuwe lastechniek tramspoor Den Haag

VolkerRail rondt vrijdag met een nieuwe lastechniek een tramspoor af voor de Dierenselaan in Den Haag.

De Haagse openbaar vervoerder HTM is na zijn Rotterdamse collega RET de
tweede opdrachtgever die voor dit ‘afbrandstuiklassen’ kiest. De HTM koos voor
deze techniek omdat het een snelle verbindingstechniek is. VolkerRail is
daardoor eerder klaar en de HTM kan het tramspoor eerder in gebruik nemen.
Afbrandstuiklassen gebeurt met een elektrisch lasapparaat dat de uiteinden van
twee spoorstaven omklemt. Met een stroomsterkte van 700 tot 800 ampère worden de
spoorstaven over een lengte van 15 millimeter verhit. De uiteinden worden
stroperig en in elkaar gedrukt. Een mes snijdt het uitpuilende staal in de vorm
van de spoorstaaf weg. “De verbinding hoeft dan nauwelijks meer te worden
nageslepen,” legt Vincent van Den Broek uit die namens VolkerRail het laswerk
leidt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels