nieuws

Duurzame asfaltpaden ogen ook nog natuurlijk

bouwbreed

Duurzame asfaltpaden ogen ook nog natuurlijk

Wandel- en fietspaden met het comfort van asfalt en de uitstraling van een zandpad. Door twee bestaande verhardingsproducten te combineren ontstond een duurzame oplossing die met name in natte recreatiegebieden zijn meerwaarde bewijst.

In Natuurgebied ‘De Maasheggen’ tussen Oeffelt en Boxmeer leggen medewerkers
van Dura Vermeer Infrastructuur Oost en bodemspecialist Terrastab deze week de
laatste hand aan de zogeheten Grindpave-asfaltpaden. In totaal wordt 12
kilometer onverhard fiets- en wandelpad vervangen. Opdrachtgever gemeente
Boxmeer koos voor een duurzame verharding met een natuurlijke uitstraling en de
comforteigenschappen van asfalt. Het gewenste eindresultaat werd verkregen door
toepassing van het door Dura Vermeer ontwikkelde asfaltproduct Grindpave en
bodemstabilisatieproduct Geocrete van Terrastab. “De paden zijn weliswaar van
asfalt maar hebben de uitstraling van een zandpad”, verduidelijkt Margot den
Hartog, marketingadviseur bij Dura Vermeer Divisie Infra BV. De combinatie van
deze twee bestaande verhardingsproducten is nieuw. “Eind 2007 zijn we op zoek
gegaan naar een verharding voor een golfbaan in Almere met als uitgangspunt het
aantal werkgangen en lagen zo veel mogelijk te reduceren om de baan zo min
mogelijk te belasten. We vonden uiteindelijk een fundatietechniek die
gebruikmaakt van de bestaande ondergrond en tevens stabiel genoeg is om een
asfaltdeklaag op aan te brengen. Uiteindelijk bleek dat de grondsamenstelling
zich niet voor deze oplossing leende.”

Proefvak

In de rivierkleiachtige bodem van ‘De Maasheggen’ is dat wel het geval. Vorig
jaar werd eerst een proefvak aangelegd van een paar honderd meter. Als fundering
wordt de bodemstabilisator Geocrete toegepast, een minerale toeslagstof van
cement uit onder meer (aard)alkalische elementen die de grond in een natuurlijke
betonsoort verandert. Een belangrijke reden voor Boxmeer om voor deze
fundatietechniek te kiezen is dat deze grondverbeteringsmethode gebruikmaakt van
de bestaande grond en dus sprake is van een zogeheten gesloten grondbalans.
Bijkomend voordeel noemt Den Hartog het feit dat boomwortel niet door deze
fundatie heen kan groeien en minder onderhoud nodig is. De wandel- en fietspaden
krijgen vervolgens een asfaltonderlaag van circa 4 centimeter en een 3,5
centimeter dikke laag (ongestraalde) Grindpave, een mengsel van blanke bitumen
en grind. Het asfalt wordt na het verdichten afgewalst. Het probleem van de
onverharde paden in het natuurgebied is schade door eventuele overstromingen.
“Terugtrekkend water brengt veel schade aan. Door toepassing van asfalt blijft
de kwaliteit behouden. Op deze manier rekenen we af met het negatieve imago dat
aan asfalt kleeft. Het is volledig te recyclen waardoor er uiteindelijk niets in
de natuur achterblijft. Asfalt bewijst zich nu dus als maatschappelijk product.”

Project De Maasheggen

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels